Wat is Voicy?
Voicy is een online contentplatform waarop je korte geluidsfragmenten maakt of deelt. Zo vind je er iconische geluiden uit bekende memes, viral filmpjes en games, maar kun je er ook zelf geluiden of audio-gifjes maken en toevoegen. Medeoprichter Xander Kanon: ‘De emoji vervangt tekst, het gifje de video, maar wat vervangt geluid? Juist, dat bestaat nog niet. In dat gat springen wij.’
Of Voicy uniek is? Niet per se, maar wél anders dan de rest, meent Kanon. ‘Ja, er bestaan meer platformen met audiofragmenten, maar die bieden vaak verouderde content aan, zonder community of uploadtool. Daarnaast zijn er nog de platformen met fragmenten uit games, maar die richten zich weer op die specifieke niche. Wij pakken het anders, algemener aan. Als hét platform voor short sound zetten we in op zowel gaming als social en – dankzij onze samenwerking met berichten-app Viber – nu ook op messaging. Daarin zijn we uniek.’
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »
Wie zitten erachter?
Ceo Xander Kanon (27), coo Joey de Kruis (24) en cto Milan Kokir (27). Kanon volgde een master Finance en deed ervaring op bij Deloitte en investeringsmaatschappij Newion Partners. De Kruis werkte als growth data marketeer bij startup Parkbee. En Kokir als senior solution engineer bij startup Novulvo.
Vanuit die achtergronden vult het drietal elkaar, volgens Kanon, goed aan. ‘Ik noem ons ook weleens de drie h’s: ik als hosselaar, Joey de hipster en Milan de hacker.’
Het drietal deelde één droom: ondernemen, het liefst in teamverband. ‘Een gemeenschappelijke vriend bracht ons in 2020 bij elkaar. Het klikte, maar we kenden elkaar nog niet zo goed, dus dachten we met iets kleins en grappigs te beginnen. Zo kwamen we uit bij communicatie. Het viel ons op dat communicatie steeds korter en directer wordt. Eerst via emoji’s, toen met gifjes, dus dat moest ook wel met geluid te doen zijn. Wij dachten Voicy even snel in elkaar in te flansen. Nu zijn we twee jaar en 1,2 miljoen euro verder.’
Wie zitten erop te wachten?
Kanon, De Kruis en Kokir gingen er ‘open’ in: iedereen moet het leuk vinden. Maar al snel merkten de ondernemers een bepaalde fit op met één gebruikersgroep: tieners. ‘Tachtig procent van onze bezoekers is onder de 35 jaar, waarvan een heel groot deel onder de 18. En als we echt in ons platform duiken, vinden we veelal accounts van generatie Z (1995 – 2010) of zelfs Alfa (2010 – 2022). Deze jongeren gebruiken onze geluidsfragmenten in chats, TikToks, livestreams en YouTube-video’s.’
Hoever is Voicy?
De afgelopen twee jaar stak Voicy alle tijd en energie in het up and running krijgen van de website. Dat is gelukt. Er staat een succesvol platform met 1,1 miljoen maandelijkse gebruikers. ‘Onder deze gebruikers zijn steeds meer fanatiekelingen die ook regelmatig zelf geluiden toevoegen. Dat is super, want zo creëren wij een community en hoeven we niet langer zelf alle geluiden te verzorgen.’
Het delen van de fragmenten kan nu nog alleen via het platform. In juli verschijnt de eerste versie van de app.
Voicy heeft veel aan de samenwerking met Viber, een concurrent van WhatsApp, met wereldwijd 800 miljoen gebruikers per maand. Dankzij die integratie kunnen Viber-gebruikers de Voicy-geluiden direct in de app vinden en delen. Om écht groot te worden, heeft de startup echter meer van dit soort integraties nodig.
De droom? ‘Met alle grote chatapps en sociale netwerken samenwerken, maar dat kan niet van de ene op de andere dag. We pakken het stap voor stap aan. Eerst het platform live en nu bouwen aan een community, die hopelijk zo succesvol wordt dat samenwerkingen niet langer uit kunnen blijven.’
Wat is het verdienmodel?
Op dit moment verdient de startup niets. ‘Wij focussen ons eerst op tractie (het kwantitatieve bewijs dat er in de markt interesse is voor jouw product of dienst), zoals ook Instagram en Snapchat dat deden. Wel denken we nu al na over een toekomstig verdienmodel. Dat zit hem dan vooral in het beheren van rechten op clips. De creator levert de clip en wij verzorgen het platform en de distributie, waarbij we delen in opbrengst. In dat scenario worden wij een soort label, dat is het grotere plaatje.’
Nog geld nodig?
Afgelopen mei haalde Voicy 1,2 miljoen euro aan investeringen op. Dat geld steekt de startup in groei en app-integraties. Een half miljoen is afkomstig van Global Founders Capital. De overige centen van ondernemers van onder andere Spotify, Snapchat en YouTube.
‘Wij kozen bewust voor een samenwerking met deze topmannen’, aldus Kanon. Waarom? ‘Omdat wij nieuw zijn in het ondernemen en daardoor gevoelig zijn voor fuck-ups. Omdat deze angels zelf een startup runnen of bekend zijn in de socialmediawereld kunnen zij ons van goed advies voorzien.’
Met de 1,2 miljoen kan Voicy het zo’n 18 maanden volhouden zonder geld te verdienen. Op korte termijn is de startup dus niet op zoek naar nieuwe investeerders. Maar: ‘Er is nog steeds volop interesse, dus we blijven praten.’