Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Goedkope uitvaart in Ikea-stijl doodskist? Leon Schouten regelt het voor je

Voor een uitvaart moet je als consument soms diep in de buidel tasten. 'Vaak genoeg gaan de prijzen keer drie, je schaamt je er kapot voor', vertelt Leon Schouten van Startup van de week Uitvaartland.nl. Zijn bedrijf wil een begrafenis of crematie betaalbaarder maken.

leon schouten uitvaartland
Leon Schouten, oprichter van Uitvaartland.

Wat doet Uitvaartland.nl?

Gemiddeld kost een uitvaart 9.000 euro. Hoe kan het dat de kosten zo hoog zijn? Kan dat niet véél goedkoper? Dat vroeg ondernemer Leon Schouten zich af.

‘Toen ik me erin ging verdiepen kwam ik erachter dat consumenten veel vragen hebben en tijdsdruk voelen. Welke kist wil je, welke rouwboeketten, welke kaart, wat voor tekst moet er op de kaart? Mensen zijn onwetend, die denken: help, waar doe ik goed aan? Op die vraag willen we inspelen met het platform Uitvaartland.nl.’

Met alle vragen rondom overlijden, uitvaarten, rouwverwerking en erfenissen moeten consumenten bij hen terecht kunnen. Uitvaartland.nl biedt via het online platform zowel producten (onder andere grafkisten, urnen en bloemstukken) alsook diensten aan.

Opvallend in de webshop is de IKEA-stijl doodskist, een ‘bouwpakket welke u zelf met uw familie in elkaar kunt zetten’. Kosten: 379 euro. De goedkoopste grafkist heeft een prijskaartje van 249 euro, maar die moet je wel zelf ophalen.

uitvaartland.nl ikea doodskist bouwpakket
De IKEA-stijl grafkist. Foto: Uitvaartland.nl

‘Waarom zouden mensen altijd een dure uitvaartondernemer moeten inschakelen? Wij bieden een uitvaartcoach aan, een expert in de markt. Als mensen zelf de uitvaart willen regelen, maar het toch fijn vinden om hulp op afstand te hebben, kunnen ze voor 279 euro 24/7 met onze expert op afstand bellen, mailen, appen of facetimen’, legt Schouten uit.

Mocht je het tóch fijn vinden dat de uitvaartcoach van Uitvaartland.nl fysiek aanwezig is, dan is dat mogelijk. ‘Daar hebben we verschillende pakketten voor.’

Wie zitten erachter?

Schouten werkte meer dan 14 jaar in de verzekeringsbranche en richtte onder andere Zeker.com, Totaalbesparen.com en Uitvaartverzekeringwijzer.net op. ‘Dat heb ik op een gegeven moment uit noodzaak moeten verkopen, omdat ik een flinke burn-out kreeg’, vertelt hij open. Schouten verkocht Zeker.com in 2022 aan de eigenaren van Startpagina.nl en ging zich richten op zijn eigen herstel.

Toen hij weer vooruit kon kijken, ontstond het idee voor Uitvaartland.nl. Schouten: ‘Vrienden en familie verklaarden mij voor gek. Een uitvaartkist koop je toch niet online? Maar vanuit mijn ervaring met Uitvaartverzekeringswijzer.net en het onderzoek wat ik had gedaan, dacht ik: dit is een traditionele branche waar nog veel ruimte voor verbetering is.’

Op dit moment bestaat het team uit vijf collega’s en zeven freelancers. Een groot deel van de aandacht gaat naar webdevelopment, copywriting en advertising, de rest is uitvaartcoach. Een die zéér nauw betrokken is, is Johan Verhofstadt. Mede dankzij zijn kennis en kunde is Uitvaartland.nl ontstaan.

Schouten: ‘Hij zei: “Leon, ik schaam me af en toe voor de prijzen die ik moet vragen aan nabestaanden. Je wil niet weten wat ik moet betalen voor een rouwboeket of crematorium.”’ Samen willen ze de markt wakker schudden. ‘Dit kan zo niet langer. Er zijn zaken die gewoon niet kloppen, daar moet kritisch naar worden gekeken, vinden wij.’

Wie zitten op Uitvaartland.nl te wachten?

Iedereen die met overlijden te maken krijgt – en dat is iedereen – is een potentiële klant. Wel denkt Schouten vooral aansluiting te vinden bij jongere generaties die nu ook al alles online kopen, van koelkast tot bank.

De ondernemer legt uit: ‘Als mensen een bestelling doen voor een grafkist, dan is die binnen zes uur bij hun thuis of het uitvaartcentrum. Toch krijgen we veel vragen: is hij er écht binnen zes uur? Weten jullie zeker dat het goed gaat? Er is nog een drempel, je wil natuurlijk niet dat de kist te laat is. Mensen zijn niet gewend om dit soort zaken online te regelen.’

Schouten: ‘Je ziet dat de mensen die bij ons komen prijsgericht zijn óf bijzondere dingen willen doen. Consumenten die een uitvaart op een kartbaan willen laten plaatsvinden of in een discotheek met hardcoremuziek. Zij weten ons te vinden, omdat ze online kijken naar wat de mogelijkheden zijn.’

Lees ook: De levende doodskist van Loop maakt je uitvaart duurzamer

Wat is het verdienmodel?

Hoe Uitvaartland.nl een kist kan verkopen voor 329 euro terwijl uitvaartondernemers voor dezelfde kist vaak 620 euro vragen? ‘De branche is al jaren zoals hij is. Doordat we online werken, kunnen we ons onderscheiden’, legt Schouten uit. ‘De prijzen zijn al lange tijd erg hoog, ook omdat er niet veel concurrentie is.’

‘Mensen bellen uit automatisme een uitvaartondernemer en moeten vervolgens heel snel keuzes maken. Ze vertrouwen die ondernemers en hebben niet de tijd om goed te vergelijken. Weken later krijgen ze de factuur en schrikken ze zich rot. Dan bellen ze ons vervolgens met de vraag: hoe kan het dat jullie zoveel goedkoper zijn?’

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

De verkoop van producten via de website en het aanbieden van diensten: daar verdient Uitvaartland.nl dus zijn geld mee. Schouten: ‘En ja, zelfs als mensen het huis van de overledene helemaal willen leegruimen door specialisten, bieden we dat ook aan.’

Hoever is Uitvaartland.nl?

Amper vier maanden onderweg staat Uitvaartland.nl nog in de kinderschoenen. Het platform is net online. De komende tijd ligt de focus op adverteren om naamsbekendheid op te bouwen. Cijfers over het aantal verkopen kan Schouten nog niet geven.

Toch droomt de ondernemer groot, bijvoorbeeld over een Sims-achtige aanpak waarbij je via een online tool kunt kijken hoe een kist of bloemstuk staat in de aula van jouw keuze. Ook een eigen team van uitvaartcoaches staat op het verlanglijstje.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘We huren nu ondernemers in met een goede rating. We kunnen het ons niet veroorloven dat er fouten worden gemaakt. Als online onderneming word je direct keihard afgestraft. Zeker omdat we een nieuw platform zijn, willen we dat voorkomen. Als we groter worden, willen we een eigen kernteam hebben van mensen die we vertrouwen.’

Nog geld nodig?

Voor de start heeft Schouten alles gefinancierd uit eigen middelen en dat zal nog even zo blijven. ‘Op dit moment willen we eerst zorgen dat het platform supergoed staat. Geen geld verbranden voordat de conversies helemaal goed zijn of klanten tevreden. Ik verwacht dat we dit jaar nog nodig hebben om het platform verder te ontwikkelen en daarna naar financiering te gaan kijken. Wellicht dat een partij dan kan helpen bij een tv-, radio- of out-of-home-campagne.’

Lees ook deze artikelen over startups en financiering: