Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe GymStory de Strava van de fitnesswereld wil worden

Naast hardlopers en fietsers moeten ook krachtsporters hun prestaties kunnen bijhouden, vindt startup van de week GymStory. Voor zo'n fitnesstracker moesten de oprichters verder kijken dan software.

gymstory
Foto: Gymstory

Wat is GymStory?

Een fitness-platform, dat in een sportschool data oogst met sensoren op krachtapparaten, dumbells en halters. Zo kun je als krachtsporter precies bijhouden welke oefeningen je hebt gedaan, en hoeveel progressie je hebt geboekt. Die resultaten kun je delen met anderen, vergelijkbaar met hardloop- en fiets-apps als Strava en het Nederlandse Relive.

Voor hardlopen en fietsen zijn trackers zoals ook Runkeeper en Fitbit al gemeengoed. Maar in een sportschool heb je weinig aan een technologie als gps, legt medeoprichter Lars van der Wal (foto midden) uit. ‘Je werkt met apparaten en gewichten, maar je telefoon of smartwatch heeft geen idee wat je aan het doen bent.’

Die technologische uitdaging wil GymStory kraken met een combinatie van hardware- en software. Na het installeren van sensoren in sportscholen, is een smartphone genoeg om sets en herhalingen af te vinken. ‘Omdat je je progressie ziet, wordt fitnessen leuker’, zegt Van der Wal. ‘Dat voorkomt ook dat mensen na een paar weken weer afhaken.’

Wie zitten erachter?

Lars van der Wal en jeugdvriend Mathieu Wernsen (foto r.) richtten GymStory eind 2018 op tijdens een groeiprogramma bij het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE), een incubator van onder andere de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam. Van der Wal zag als fanatieke sporter en masterstudent bedrijfskunde zogezegd het gat in de markt, terwijl ex-TU Delft-student (werktuigbouwkunde) Wernsen zich thuis voelt in de wereld van hardware. Een jaar later kwam programmeur Michael Fahim (foto l.) aan boord, iemand die raadt weet met de stroom data die de sensoren van GymStory versturen.

Van der Wal: ‘In het begin hadden we niet door hoe uniek het team eigenlijk is. ‘We ontwikkelen zowel de hardware en software zelf.’ Het eerste jaar runden de oprichters hun startup naast hun werk in loondienst. Na het ophalen van een eerste pluk groeigeld zegden de drie hun werkgevers vaarwel.

De drie waren vorig jaar net begonnen met het testen van prototypes in sportscholen, toen die vanwege corona op slot gingen. Overeenkomsten zoals die met GymStory werden ontbonden en contacten verwaterden. ‘Het klinkt misschien gek’, zegt Van der Wal, ‘maar corona heeft ook geholpen’. ‘Toen de markt stil kwam te liggen stopten vergelijkbare concepten ermee, omdat sensoren niet hun core business waren. Dat gaf ons de tijd om de markt in te halen, waardoor we nu een platform hebben dat klaar staat om op te schalen.’

Wie zitten erop te wachten?

Van der Wal: ‘Mensen die zijn opgegroeid met technologie, die een product als dit makkelijk begrijpen en die snel de link leggen met andere trackers zoals Strava en Fitbit. We mikken op fitness enthusiasts, mensen die sowieso twee of drie keer per week naar de sportschool gaan. Die groep is ongeveer een kwart van alle leden van een sportschool.’

Qua sportscholen beslaat de doelgroep zo’n beetje iedere plek waar krachttraining wordt aangeboden. Nederland telde (pre-corona, in ieder geval) zo’n 2000 sportscholen. GymStory mikt eerst op de wat kleinere ketens. Grote spelers zoals Basic-Fit komen uiteindelijk ook in aanmerking, zegt Van der Wal, ‘maar die willen eerst zien dat het ergens anders werkt, voordat ze het over de financiën van een nieuw willen hebben’.

Net als de gebruikers van de app, belooft GymStory sportscholen (en personal trainers) meer inzicht met data. Zo zou een sportschool kunnen zien hoe vaak loopbanden worden benut, en of het zin heeft om nog meer van die kostbare apparatuur aan te schaffen. Corona heeft dat kostenaspect alleen maar belangrijker gemaakt, ziet Van der Wal.

Hoever is GymStory?

De startup test de techniek momenteel bij Clubsportive, een van de fitnessclubs van Urban Gym Group, het fitnessimperium van Marjolijn Meijer en Jordy Kool. GymStory krijgt ook advies van Kool, die eerder ook it-bedrijf Infotheek groot maakte. Kool is vooralsnog geen investeerder, zegt Van der Wal desgevraagd. Het product moet voor het einde van dit jaar klaar (en gecertificeerd) zijn om de markt te bestormen.

De startup werd vorig jaar geselecteerd voor Qatar SportsTech, een accelerator die werd opgezet door Startupbootcamp. De drie ondernemers verbleven daarvoor een paar weken in Qatar, een land dat als organisator van het wereldkampioenschap voetbal van 2022 ook op sportgebied goed voor de dag wil komen. Twee weken na die selectie kreeg de startup een innovatielening van 150.000 euro van de Rabobank.

De startup kan zijn concept extra valideren dankzij de deelname aan een onderzoeksproject van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Die wil weten hoe je mensen kan motiveren om te blijven fitnessen (ook een startup als Virtuagym deed mee aan dat onderzoek) Voor de hardware heeft de startup een patentaanvraag uitstaan.

Wat is het businessmodel?

Een abonnement voor sportscholen. Die betalen per maand voor het gebruik van de software, afhankelijk van het aantal gebruikers. ‘Geen poespas, makkelijk aansluiten en zonder hoge installatiekosten’, belooft Van der Wal. ‘Daarboven komen premium abonnementen, met data analytics en andere features.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

De startup wil voor het einde van dit jaar weer een investering ophalen, met een streefbedrag van 500.000 tot 1 miljoen euro. Dat kapitaal gaat deels naar de hardware. Zo zijn er per sportschool gemiddeld 100 sensoren nodig. Voor de productie van die meetapparatuur moet GymStory investeren in een mallen en productielijn. Maar het beoogde groeigeld is voornamelijk bestemd voor het uitbreiden van het team.

Investeerders die ook in hardware stappen zijn dun gezaaid. Maar Van der Wal put vertrouwen uit de grote investeringen (en unicorn-waarderingen) voor sport-startups zoals Peloton, Mirror, Zwift, Tonal en Liteboxer. Dat er ‘bizar veel geld’ wordt gestoken in die bedrijven geeft alvast Van der Wal moed. ‘Diezelfde markt gaat ook naar b2b.’