Wat is Droppery?
Dropshipping as a Service voor leveranciers en webshops. De startup van Marco Mulder en Robin van der Heiden koppelt daarvoor (de voorraad van) leveranciers aan webshops. Die verkopers ‘droppen’ bestellingen van fietsen, cosmetica, horloges en andere producten rechtstreeks bij leveranciers, die de verzending op zich nemen. Dankzij integraties verzenddienst Sendcloud, bezorger Trunkrs en fulfilment-dienst Ultra kunnen leveranciers, die meestal gewend zijn om grotere partijen te versturen, ook bestellingen van particulieren verwerken.
Het imago van dropshipping liep een deuk op door webshops die hun beloften niet nakomen, vaak als doorgeefluik van online marktplaatsen zoals AliExpress en Wish. Om vertrouwen te wekken bij leveranciers laat Droppery ‘kwalitatieve webshops met een goed trackrecord’’ toe, zegt medeoprichter Marco Mulder. ‘We doen dit echt vanuit de leverancier. Die bepaalt altijd wie zijn producten mag verkopen, en houdt zo de controle over zijn merk.’
Wie zitten erachter?
Oprichters Marco Mulder en compagnon Robin van der Heiden leerden elkaar kennen bij Lightspeed, een aanbieder van e-commercesoftware. De twee zagen dat veel leveranciers en merken door de coronalockdown, toen de meeste winkels op slot moesten, extra hard op zoek gingen naar nieuwe (online) afzetkanalen.
Mulder: “Bij webshops zag je dat ze hun producten vaak bij dezelfde leveranciers haalden, en dat er vraag ontstond naar een ander aanbod.’ De twee besloten die ontwikkelingen te combineren en waagden begin dit jaar de sprong naar een nieuw bedrijf. Voor onderdelen zoals productontwikkeling en webdevelopment wordt vooralsnog een beroep gedaan op externe krachten.
Lightspeed-roots
De oprichters van Droppery delen hun verleden bij Lightspeed met de founders van Orderchamp. Bij dat online retailplatform slaan retailers wel hun eigen voorraad in.
Wie zitten erop te wachten?
Leveranciers die nieuwe resellers willen aanboren, en die met behulp van dropshipping de sprong naar online verkopen willen maken. Zij kunnen met hun aanbod gelijk de grens over, via aangesloten webshops die actief zijn in onder andere België en Duitsland.
De tweede doelgroep bestaat uit webshops. Bijvoorbeeld een verkoper van kleding en schoenen, die zijn assortiment met behulp van Droppery relatief makkelijk kan uitbreiden me cosmetica of zeep. Inclusief een goede marge en snelle levertijd, claimt Mulder. ‘Enerzijds zorgen we voor de techniek, anderzijds voor een ander aanbod met niches die online goed scoren.’
MT/Sprout licht iedere week een veelbelovende startup uit. Alle afleveringen lees je hier
Hoever is Droppery?
Zes maanden na de start heeft Droppery 56 leveranciers aan boord, die bij elkaar 80.000 producten aanbieden. Dat de dropshipping-dienst werd toegelaten tot de app stores van Lightspeed en Sendcloud wekt volgens Mulder vertrouwen bij leveranciers, en bij partners op het gebied van bijvoorbeeld same day delivery. ‘Deze platforms onboarden spelers niet zomaar, en willen meerwaarde zien voor hun eigen ecosysteem.’
De startup heeft volgens hem nu een leverancier ‘in zo’n beetje elke vertical’. Het streven is om iedere leverancier te koppelen aan minimaal drie webshops. Hoeveel producten er sinds de livegang drie maanden geleden werden verkocht geeft startup uit concurrentieoogpunt niet prijs.
Wat is het businessmodel?
Een SaaS-abonnement. Leveranciers ‘activeren’ voor 149 euro per maand maximaal 2500 producten (sku’s), bij maximaal vijf webshops. Voor meer producten en resellers gaat de prijs per maand omhoog. Bij webshops hangt het maandbedrag af van het aantal beschikbare producten en bij hoeveel leveranciers gewinkeld kan worden.
Droppery kiest er volgens Mulder bewust voor om geen marge te vragen over omzet die door het platform stroomt. ‘We willen ondernemers niet straffen als het goed – of juist slecht gaat.’
Nog geld nodig?
Mulder en Van der Heiden financieren hun startup tot nu toe zelf. Met dank aan de eerste klanten kan er worden geïnvesteerd in het aannemen van (vaste) medewerkers en het bouwen van een schaalbare oplossing.
In zee gaan met investeerders vindt Mulder vooralsnog geen goed idee. ‘We willen dit zo veel mogelijk in eigen beheer houden. Het is ons bedrijf en ons kindje. En we zijn vanaf het eerste moment winstgevend. Dus we hoeven aan niemand verantwoording af te leggen. We zijn tenslotte niet voor niks zelfstandig ondernemers geworden.’