Wat is het idee achter Human.co?
Renato Valdes Olmos (27) en Paul Veugen (28), eerder oprichter van Usabilla, begonnen vorig jaar vanuit Silicon Valley met Human.co. Daarmee leveren ze Human, een app die je stimuleert meer te bewegen. Het verzamelt en toont info over je dagelijkse inspanningen, die je met je vrienden kunt delen. Valdes Olmos: “Paul is sinds zijn jeugd atleet en vertelde me dat hij werkte aan een dienst die inzichten biedt in iemands lichaamsbeweging. Dat sprak me aan, want ik woog ooit 145 kilo en ben door meer te bewegen flink afgevallen. Ik weet hoe moeilijk dat is. We gingen samen verder en hebben ons bedrijf in de VS opgericht.”
Onderscheidende waarde:
“Welke van onze concurrenten zijn nu echt geschikt voor de massa? Apps waar je handmatig je eetpatroon of trainingsschema op moet bijhouden, zijn vaak lastig in gebruik. Bovendien reageert elk lichaam anders op calorieën. Andere oplossingen, zoals stappentellers, zijn duur vanwege de benodigde hardware. Onze app is dat niet en neemt mensen volledig bij de hand. We doen dat door al hun activiteiten te detecteren, zoals autorijden, maar ook stilzitten. Daaruit blijkt dat veel mensen het zo druk hebben dat ze vergeten te bewegen. Na een week heeft Human een goed beeld van je activiteiten en toont het momenten waarop je meer kan bewegen. Naarmate je dat vaker doet, geeft Human je meer opties. Denk aan het delen van activiteiten met vrienden die je kunnen high-fiven.”
Verdienmodel:
Human.co duikt met verve de grote, drukke gezondheidsmarkt in’
Alexander Ribbink (Prime Ventures)
“We kunnen geanonimiseerde gebruikersdata met derden delen. Denk aan wetenschappers, overheden en verzekeraars. Deze partijen kunnen daarmee mensen gezonder maken. Van de oude bedrijven die nu de industrie domineren, hoeven ze dat niet te verwachten. Die willen alleen dat hun gezondheidsproducten zo goed mogelijk renderen.
We kunnen twee miljoen datapunten per week delen, maar niets zonder toestemming van gebruikers. Voorlopig is het geen issue, dankzij steun van privé-investeerders die naar de lange termijn kijken. Als het dat wel wordt, kunnen we de app gratis maken voor diegenen die data willen delen. Een betaalde versie is dan voor gebruikers die niets willen uitwisselen.”
Wat zijn de ambities?
“We breiden onze testgroep van honderd gebruikers uit als begin april de eerste betaversie beschikbaar komt. Na de zomer kan iedereen Human downloaden.”
Wat vinden investeerders Alexander Ribbink (Prime Ventures) en Thijs Gitmans (Peak Capital) van Human.co?
“Big data, quantified self en e-health ineen. De internationale it-trends waar Human.co op inspeelt zijn booming, maar ook nog pril. Human.co is er vroeg bij met een holistische aanpak. De oprichters kiezen voor een app die continu met je meedraait, leert van je gedrag en zich daarop aanpast. In eerste instantie lijkt het de zoveelste tracking applicatie, maar als je langer nadenkt, levert Human.co veel gegevens over sportprestaties, eetgewoontes, slaappatronen en productiviteit op.
De uitdaging is wel dat alle data ook echt nuttige inzichten opleveren. Daar zit uiteindelijk het verdienmodel. Verder mag de app de batterij niet te veel belasten en alle data moet zo accuraat mogelijk zijn. Gelukkig zorgen smartphone-fabrikanten zoals Apple dat dit ook steeds beter kan. Inkomsten zullen wel even op zich wachten, dus het is zaak voor de heren om voldoende geld op te halen zodat ze de app kunnen doorontwikkelen. Maar het zijn mannen die het klappen van de zweep kennen, dus daar heb ik wel vertrouwen in.”
‘Vraagtekens bij delen van informatie’
“Human.co duikt met verve de grote, maar drukke gezondheidsmarkt in. Afgaand op de informatie blijkt een voorkeur voor een zo simpel mogelijke integratie in ons dagelijkse leven. Dat lijkt een goede keuze. Want weinig mensen gebruiken dit type apps uit blije overtuiging, maar zien het als een plicht en manier om controle over hun lichaam te krijgen.
Over het verdienmodel maak ik me wel zorgen: als het gebruik niets kost, is de omzet volledig afhankelijk van dataverkoop. Het feit dat de ondernemers eerder succesvol een startup oprichtten, is wat dat betreft enigszins geruststellend.
Ook zet ik mijn vraagtekens bij een verondersteld sterk punt van Human.co, namelijk dat het je informatie laat delen met vrienden. Dat klinkt ‘social savvy’ en 21e-eeuws, maar is volgens mij niet een belangrijke functie. Misschien heb ik een vreemde vriendenkring, maar het uitwisselen van inspanningen is niet iets wat mij zou boeien als zender, noch als ontvanger. Omdat Human er erg vroeg bij is, is het wel goed in staat om in deze markt te leren. Of het de sleutel is tot een beter en blijer lijf, weet ik nog niet zeker.”