Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Software-scaleups met abonnementen lopen noodsteun mis: ‘bij ons komt de klap veel later’

Normaliter is ondernemen met Software as a Service (SaaS) fantastisch: je klanten nemen een abonnement en betalen vaak vooruit. Maar juist deze recurring revenues breken aanbieders van online software nu op: ze komen niet in aanmerking voor de nieuwe loonkostenregeling. En dat moet anders, vinden ze.

De details worden nog uitgewerkt, maar nu al blijkt de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) voor verbetering vatbaar. Wat je al wist: Den Haag wil ondernemers die getroffen zijn door de coronacrisis tegemoetkomen in hun loonkosten. Voorwaarde daarvoor is onder meer dat hun verwacht omzetverlies ten minste 20 procent bedraagt. 

Geen omzetschok

Horecaondernemers en bedrijven in de events- of travelbusiness zijn hier geweldig mee geholpen, maar startups en scaleups die actief zijn in softwarediensten, het zogeheten Software as as Service, kunnen niet voldoen aan die omzetvoorwaarde. Hun omzet wordt namelijk veelal vooruitbetaald, op contracten die je zou kunnen beschouwen als een abonnement.

Als in maart de meeste contracten doorlopen, vertoont hun omzet daardoor geen schok. Terwijl klanten intussen wel alles on hold zetten, inkrimpen of misschien zelfs omvallen, zodat op termijn wel degelijk hun eigen omzet implodeert, al zal het niet schoksgewijs gaan.

SaaS-bedrijven doen beroep

“Bij ons soort bedrijven komt de klap pas veel later. Want sales voor nieuwe contracten wordt op dit moment lastig”, zegt Homam Karimi van leerplatform StudyTube, met 90 medewerkers. “Grote klanten hebben nu wel even andere prioriteiten dan een nieuw leerplatform aan te schaffen om de ontwikkeling van hun personeel te managen. Daardoor loop je wel degelijk veel nieuwe omzet mis, die je wel incalculeert in je budget. Gelukkig hebben wij wel wat vet op de botten want wij komen niet in aanmerking voor de steunregeling zoals die er nu uitziet. Net als andere SaaS-bedrijven. Daarom zijn we samen aan het kijken of we een beroep op de overheid kunnen doen om de regeling aan te passen.”

Verlies van werk

Barend Raaff van Harver, met 120 medewerkers actief in recruitmentsoftware, ziet ook graag dat de overheid SaaS-startups en -scaleups toelaat tot de loonkostenregeling. “Hou me ten goede: ik ben blij dat ik nu geen horecabedrijf ben, en het is fantastisch dat we een overheid hebben die snapt wat nu hard nodig is. Wij kunnen de klap nog wel opvangen en onze mensen vasthouden. Maar voor heel wat startups zou het beter zijn als het criterium niet per se omzetverlies zou zijn, maar het verlies van werk.”

600 vacatures weg

Wat tekenend is voor de – wellicht – aanstaande malaise in de SaaS-business: Karimi en Raaff maken deel uit van een club van rond de 30 SaaS-ondernemers, met daarin andere bekende namen als communicatieplatform Zivver, HR feedback-specialist Impraize en flexwerkers-app Speakap. “We spreken elkaar regelmatig, houden appcontact. Laatst stelden we vast dat we samen 600 vacatures hadden. Die zijn dus in een klap verdwenen nu.”

Meer flexibiliteit

Juist de startups onder de aanbieders van software als dienst die nog in de opbouwfase verkeren, zullen de omzet die ze hebben namelijk niet spectaculair zien teruglopen, maar ze hebben hun online platform op de groei neergezet. “Als je als overheid er niet in slaagt ook hen te compenseren, maak je kans dat een paar hele mooie initiatieven onterecht ten onder gaan. Ik snap dat er snel een one size fits all-regeling moest komen. Maar wij pleiten voor meer flexibiliteit: zorg dat de bedrijven die uiteindelijk de groeipareltjes kunnen blijken, ook de komende 3 maanden doorkomen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Gericht op groei

“Veel tech-bedrijven zijn gericht op groei”, zegt Rick Goud van Zivver. “Oftewel, veel personeel is aangenomen om groei van 50 tot 200 procent per jaar te kunnen realiseren. Bij die bedrijven is vaak geen sprake van omzetverlies, maar wel significant lagere groei tot geen groei. Dat betekent dat veel banen van medewerkers op de tocht staan. De huidige regeling houdt geen rekening met deze scenario’s.”

TechLeap

Donderdag hield TechLeap een inventarisatie onder de tech-startups en scaleups, waar de Saas-aanbieders zeker aan zullen deelnemen. De eerste resultaten: Nederlandse startups vrezen een flinke omzetdaling door de coronacrisis, en ze maken zich zorgen over het op tijd rondkrijgen van financiering. Ongeveer 90 procent denkt een vorm van overbruggingskrediet nodig te hebben om te kunnen overleven.