Fixico is een platform waar mensen hun autoschade kunnen indienen waarna reparateurs offertes kunnen inschieten. Tot nu toe werd er via de app voor 1 miljoen euro aan schades verwerkt.
Met een nieuwe Android-app (‘bijna 80 procent van de smartphones in Nederland draait op Android’) kan ook de rest van de mobiele markt bestormd worden. Wat daarbij ook helpt is dat twee grote autosites (Autoweek.nl en Autotrader.nl) de app gaan embedden in hun site.
‘Voor hun is het een mooie extra functionaliteit’, zegt Roodhuyzen (27), die de startup oprichtte met compagnon Mark van Laar (25). In eerste instantie gaat het om een pilot, maar na verloop van tijd zouden ook deze sites een financieel graantje mee kunnen pikken.
De startup trok ondertussen 3 investeerders aan, vooral vanwege hun kennis en exptertise. Daaronder zit bijvoorbeeld Laurens Groenendijk, mede-oprichter van JustEat. ‘Die heeft ook geínvesteerd, maar we hebben hem voornamelijk aan boord vanwege zijn kennis en strategische netwerk.
‘We hadden niet per se een investering nodig, maar deze kans wilden we niet laten schieten. Daar hebben we toen ruimte voor gemaakt en onze aandelen een beetje verwaterd.’ Ook zijn Michael Sønderby (Ebay) en Robert Jongstra toegetreden als adviseur.
Het is de perfecte combinatie, volgens Roodhuyzen. Het geeft ons net wat meer lucht. We willen gewoon heel snel gaan groeien. We zitten nu op het punt dat het product redeijk wat body heeft gekregen. Begonnen met pilot, toen landelijk.
Sleutelen
Na de officiële lancering in april moest er veel gesleuteld worden aan de app, vertelt Roodhuyzen. ‘Ook aan de kant van de schadeherstellers, zodat zij biedingen makkelijker kunnen afhandelen.’ Ook werd het proces van het bieden geoptimaliseerd, zodat dit veel sneller kan. Daardoor is de tijd tussen het plaatsen van een contract en het bod volgens Roodhuyzen ‘veel sneller’ geworden.
Het komende jaar moet er ‘minimaal 1 land’ bij komen, waarschijnlijk wordt dat Duitsland. Roodhuyzen rekent voor: in Nederland is de jaarlijkse schademarkt zo’n 1 miljard euro, bij de oosterburen wordt er elk jaar voor ongeveer 13 miljard euro gerepareerd.
Maar de schadeherstelmarkt is er nog niet zo goed ontwikkeld als in Nederland, vooral niet op het gebied van apps. Voor Duitsland zijn de plannen van Roodhuyzen c.s. al ‘heel ver’. ‘Maar het ligt ook aan de partners die je daar kan vinden. En de vraag is nog of we eerst lokaal willen beginnen of dat we gelijk landelijk gaan.’