Ik ben marktleider!“Hallo, ik ben marktleider, en u?” Begint u zo uw introductie? Als u dat wel doet bent u een van de weinige. Het is in Nederland niet gebruikelijk om op te scheppen. We draaien liever om de hete brij heen. En van pitchen hebben we niet veel kaas gegeten.
Als ik naar het boeiende programma Dragons’ Den kijk krijg ik pukkeltjes van het onbeholpen en lompe gedrag van de ondernemers. Ze zijn slecht voorbereid, hebben er geen sjoege van wat hun toehoorders boeit en weten vaak zelf niet wat ze willen. Als ze niet scoren ligt het aan de Dragons. Gelukkig zien we in onze eigen praktijk beter voorbereidde ondernemers.
Pitchen als vaardigheidDe kunst van het pitchen is één van de belangrijkste vaardigheden van een beginnende ondernemer met ambities. De steeds kleiner wordende wereld van innovatie en ondernemerschap maakt dat toehoorders van pitches steeds kritischer worden. Bereisde investeerders zien pitches in Luxemburg, Tel Aviv en New York. Ze zijn verwend en kritisch en hebben al heel wat onzin voorbij zien komen. Wat 5 jaar geleden een 10 minuten presentatie was, duurde twee jaar geleden nog 7 minuten en nu nog maar 5. Zelf denk ik dat de elevator pitch over 2 jaar nog maar 90 sec. duurt (zonder sheets) en een langere pitch nog maar 3 minuten (met sheets).
DromenEen ondernemer moet zijn/haar pitch letterlijk kunnen dromen. Op elk moment van de dag (of nacht) en onder alle omstandigheden moet de pitch er in één keer uitrollen. Excuses voor een slechte voorbereiding zijn er niet. Een goede voorbereiding kost een jaar, zo niet meer.
Perfectie vergt minstens twintig keer oefenen in de praktijk. Een goede ondernemer laat geen gelegenheid voorbijgaan om te pitchen. Oefening baart kunst. Denk niet dat u het al kan. Ik heb zeer ervaren pitchers zien afgaan omdat ze hun nieuwe pitch niet voldoende geoefend hadden.
U bent marktleiderWat zegt u als u maar 90 seconden hebt? Niet veel. Mijn suggestie: laat alle crap weg. Woorden met meer dat drie lettergrepen zijn taboe. Wie bent u en wat gaat u doen en voor wie. Dat is het wel zo’n beetje. Het helpt om u te profileren als marktleider. U bent namelijk altijd marktleider, ongeacht wat u doet. Uw definitie van het marktsegment waarin u marktleider bent is essentieel. Het zegt iets over uw ambitie, over uw klanten, over uw product of dienst, over uw positionering en over uw businessmodel. Een zeer efficiënte manier om uw toehoorders te informeren.Dus als u de volgende keer gevraagd wordt; “wie bent u”? Dan is uw antwoord; “ik ben marktleider in …” Uw naam boeit niet, dat komt later.
Nils de Witte (Nebib)