Sprout test elke week een webtool die handig is voor ondernemers. Dit is nr. 43 in de serie reviews.
Wat is het?
Postling is een tool waarmee je kunt bijhouden wat er op het web en social media over je gezegd wordt. Zo hou je je online reputatie bij, en je kunt meteen reageren op social media.
Het werkt volledig online, en is te verkrijgen in drie soorten accounts: starter (gratis), plus (9 dollar per maand) en premium (49 dollar per maand). In de startversie kun je 1 merk en 1 keyword bijhouden, 1 account per sociaal medium invoeren, en werken met 1 gebruiker. Bij de betaalde versies lopen die aantallen op, en krijg je features als analytics erbij.
Voor wie?
Elke ondernemer die geïnteresseerd is in wat er over zijn bedrijf gezegd wordt, of andere relevante zoektermen in de gaten wil houden.
Hoe werkt het?
Je maakt een account aan op Postling en configureert die door je social media, blogs, Youtube of Flickr in te stellen. Daarnaast kun je bepaalde keywords ingeven die je wilt volgen, bijvoorbeeld de naam van je product of jouw expertisetopic. Dan kun je onder ‘dashboard’ zien hoe dat woord gebruikt wordt in Twitterposts of bij Flickr-foto’s bijvoorbeeld. Dit kun je uitfilteren in statusupdates, foto’s, reviews, story (nieuwsartikelen en blogs), comments, video en rss. Zie je op social media een post over jpouw bedrijf of een topic waar je op wilt reageren, dan kan dat direct vanuit de tool. Ook kun je relevante nieuwsartikelen en blogs – eventueel voorzien van commentaar – overnemen op je eigen blog(s), of de link posten op één van je social media. Op elk moment kun je onder ‘manage this brand’ meer keywords en media toevoegen om bij te houden.
Een extraatje is dat je via Postling je eigen socialmediastream kunt volgen en berichten kunt posten of deleten, zodat je niet apart in Facebook of Twitter hoeft in te loggen. Deze kun je ook schedulen via Postling, dus alvast berichten klaarzetten die later op de dag op Twitter of Facebook gezet worden.
In de betaalde accounts kun je instellen dat je elke ochtend een mail krijgt met daarin de resultaten samengevat, of instellen dat je een e-mail krijgt als iemand een Twitterreply doet of reageert met een bepaald keyword. Wil je nog verder gaan, dan kun je ook in de gaten houden wat er over je concurrenten gezegd wordt.
Wat zijn de voordelen?
Het is prettig om een overzicht te hebben van wat er op social media over je merk, event of werkgebied gezegd wordt. Dat je daarop meteen kunt reageren is een grote plus, want daardoor kun je laten zien dat je een relevante speler op een bepaald gebied bent, en betrokken bent bij wat anderen over je bedrijf te zeggen hebben. Reputatieschade kun je zo snel aanpakken.
Wat zijn de nadelen?
Als je keywords wilt volgen, moet je termen kiezen die niet al te algemeen zijn, anders krijg je alsnog een stream die niet al te zeer relevant is. Kies bijvoorbeeld specifieke keywords van een event waar je mee bezig bent, of de naam van een product dat je op de markt hebt. Vanuit de gratis account kun je weinig, dus als je overtuigd bent van de meerwaarde is het aan te raden om snel over te stappen naar een betaalde account.
Conclusie?
Leuk, overzichtelijk tooltje om je online reputatie in beeld te krijgen, en meteen te reageren als mensen iets leuks of juist slechts over je zeggen.