Wat is Moonshiners?
De Arnhemse startup Moonshiners bedenkt marketingcampagnes gericht op doelgroepen die moeilijk te bereiken zijn, zoals jongeren. De campagnes draaien straks in cafés en restaurants, maar ook op evenementen. Zo levert de startup bierviltjes met bedrijfslogo’s erop met een QR-code, waarmee – veelal jonge – kroeggasten zakelijke enquêtes kunnen invullen en kortingen kunnen krijgen op producten en diensten. Op evenementen, zoals straks bij de Popronde, zal Moonshiners onderzetters, banners en bijvoorbeeld muntjes bedrukken met bedrijfslogo’s.
Ook bij Moonshiners kwamen de zaken medio oktober stil te liggen, toen de horeca de deuren dicht moest doen vanwege het coronavirus. Het bedrijf gebruikte de vrijgekomen tijd om een eigen marketingsysteem te ontwikkelen, Emily geheten. Het werkt als een soort Airbnb-systeem voor iedereen die offline gericht wil adverteren. Adverteerders kunnen heel specifiek hun doelgroep instellen, bijvoorbeeld mensen met een hoog of juist laag inkomen. Vervolgens kiezen ze een goede locatie uit, bijvoorbeeld een kroeg in een wijk met een bepaalde demografie. Moonshiners’ creatieve team levert vervolgens bijpassende campagnes.
Wie zitten erachter?
Moonshiners is de creatie van de 33-jarige Roos-Anne Matser. Matser en haar man leidden in het verleden een zaak voor noodstroomvoorzieningen, die ze uitbouwden met meerdere vestigingen. Ze woonden zeven jaar in Dubai, waar ze een van de vestigingen hadden. Na een ongelukkige verkoop aan een bedrijf dat naar de beurs ging en opeens niet aan zijn betalingsverplichtingen kon voldoen, kwamen ze met lege handen te zitten.
De ‘great lockdown‘ van 2020, zoals die de geschiedenisboekjes lijkt in te gaan, gaf Matser nieuwe energie. Ze begon in juli afgelopen jaar, toen de horeca weer even open mocht. Als marktonderzoek ging ze alle kroegen aan de Arnhemse korenmarkt af. Inmiddels zijn bijna duizend (horeca)locaties aangesloten, waaronder ook sportkantines. Matser heeft nu drie fte op de loonlijst staan naast wat zzp’ers, maar wil eind dit jaar naar acht voltijdsmedewerkers. ‘Als de horeca straks weer open mag, kan het hard gaan.’
Wie zitten erop te wachten?
Zowel de horeca als adverteerders, zegt Matser. ‘Iedereen die iets heeft te verkopen of z’n merk wil neerzetten, kan ons systeem gebruiken. Hele grote merken raken nog weleens de feeling kwijt met wat er op de hoek van de straat gebeurt. Wij kunnen voor hen een hele specifieke doelgroep markeren, bijvoorbeeld jongeren van 18 tot 20 jaar.’
Hoever is Moonshiners?
Moonshiners haalde in de zomer van 2020 zijn eerste klanten binnen en het Emily-platform is inmiddels ontwikkeld. Als de horeca- en evenementenbranche straks van het slot mag, hoopt de startup een goede slag te slaan qua opdrachten. In de tussentijd werkt Matser hard aan het aansluiten van horecazaken en evenementen.
Hoeveel zaken ze eind dit jaar aangesloten wil hebben, kan ze niet goed zeggen. ‘Sommigen zeggen: leuk! Anderen weten niet of ze volgende week nog bestaan. Ook al kom ik met een campagne aanzetten waar ze goed aan verdienen, toch voel ik me soms een beetje een therapeut. Er is momenteel zoveel droefheid.’ Uiteindelijk wil Moonshiners zijn concept uitbreiden naar het buitenland. Een .eu-website heeft ze in ieder geval al.
De startup huist, toepasselijk, in een oud horecapand, inclusief bar. Dat biedt perspectief, aldus Matser, die er vanaf september een officiële weekendkroeg van wil maken. ‘We zijn dan doordeweeks een kantoor en in het weekend een bar.’
Wat is het businessmodel?
Het businessmodel is vrij eenvoudig: horecazaken en evenementen verdienen aan de campagnes en Moonshiners strijkt een fee op. Stel dat Moonshiners zo’n bierviltjes of muntjes-campagne doet, dan levert de startup deze fysieke producten zelf. ‘Dat zit inberekend bij de fee‘, zegt Matser.
Nog geld nodig?
Matser investeerde tot nu toe zelf in haar bedrijf (het bedrag houdt ze liever geheim). Ze staat ervoor open om te praten met investeerders. ‘Als het maar een leuk iemand is, praten we graag. Hoeveel we willen ophalen? Daar heb ik nog helemaal niet over nagedacht.’