Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Positie Silicon Valley wankelt

Ondernemersnieuws vandaag: positie Silicon Valley wankelt, oprichter van gehackt Diginotar wordt hackconsultant, groeigeld voor Peerby en Angry Birds is de best verkochte Finse frisdrank.

1. ‘Silicon Valley niet langer onaantastbaar’

Silicon Valley kan niet langer het alleenrecht op technologische innovatie opeisen. Dat concludeert een onderzoek van Startup Genome en telecombedrijf Telefonica over vijftigduizend startups over de hele wereld. Latijns-Amerika, Europa, het Midden-Oosten en Azië zouden de voorbije jaren als technologie-communities zo zijn gegroeid dat ze de dominante positie van Silicon Valley beginnen aan te vallen. In de rangschikking staat Silicon Valley echter nog altijd op de eerste plaats, gevolgd door Tel Aviv, Los Angeles, Seattle en New York. In de top 20 staan verder steden als Boston, Londen, Toronto, Vancouver, Chicago, Parijs, Sydney, Sao Paulo, Moskou, Berlijn, Waterloo-Canada, Singapore, Melbourne, Bangalore en Santiago. Er wordt verder opgemerkt dat New York liefst twee keer zoveel (!) startups met vrouwelijke bedrijfsleiders heeft als Silicon Valley. Daarmee is het de techhoofdstad voor vrouwen.

2. ‘KPN is het sterkste merk in Nederland’

Volgens ondernemers is KPN het sterkste merk in Nederland. Op de tweede en derde plaats staan Rabobank en TNT,  in de top 10 staan verder Nuon, Randstad, ABN Amro, ING, DHL, Facebook en LinkedIn. Dat komt naar voren bij de MKB-merkindex van marketingbureau Synpact, dat hiervoor 1200 ondernemers ondervraagd heeft. Voor het onderzoek is gekeken naar naamsbekendheid, imago en relevantie. Om de spontane naamsbekendheid van diverse dienstverleners van het mkb te bepalen, vroeg Synpact ondernemers voor diverse categorieën het eerste merk te noemen dat in hen opkwam. Zie een overzicht bij onze collega’s van MT.

3. Nieuwe kredietlijn in de maak voor MKB

Er moet meer geld naar het MKB. Zoveel is wel duidelijk. Nu de belangrijkste kredietverstrekkers – de banken – het vanweg strengere kapitaalseisen laten afweten, wordt naarstig gezocht naar andere financieringsbronnen. Nieuw initiatief: de Amsterdamse beurs werkt met grote partijen in de financiële sector aan een plan om krediet beschikbaar te maken. Via een speciaal beleggingsfonds moeten institutionele beleggers als pensioenfondsen geld aan grotere mkb-bedrijven kunnen lenen. Dat zeggen de initiatiefnemers vanmorgen in het FD. Individuele mkb-bedrijven zijn nu te klein en daarmee te duur voor pensionfondsen om in te beleggen. Een nieuw fonds moet daar verandering in brengen.

4. Nijpende situatie voor Nederlandse architect

Nederlandse architectenbureaus lijden al een tijdje onder de crisis, maar hun situatie blijkt nu echt nijpend te worden. Er is sprake van kaalslag in de sector, zo blijkt uit een peiling van de Bond van Nederlandse Architecten (BNA). De markt is sinds 2008 in omvang ruim gehalveerd, tot 10.000 architecten. En ook voor volgend jaar wordt een verdere daling van omzet en werkgelegenheid voorzien. Dit jaar daalt zowel de omzet als werkgelegenheid met 5 procent, verwacht het BNA. De negatieve vooruitzichten worden gezien als een indicator voor de gehele bouwsector. Sprout schreef eerder over architecten die tegenwoordig voor driekwart hun inkomsten uit China halen.

5. Gehackte ondernemer Diginotar is nu hackconsultant

De hackercommunity fronste woensdag zijn wenkbrauwen. Tony de Bos, oud-eigenaar en oprichter van de failliette online notaris DigiNotar, is een beveiligingsbedrijf gestart. De Bos biedt via zijn nieuwe bedrijf advies aan middelgrote ondernemingen hoe je hacks moet detecteren, schrijft Nu.nl. DigiNotar ging zoals bekend ten onder aan een geslaagde aanval door een Iraanse hacker. Een hack die het bedrijf vervolgens maandenlang stilhield. De Bos wil vanwege geheimhoudingsplicht niet meer ingaan op het debacle met DigiNotar. Uiteraard reageren mensen volgens hem wel positief op de nieuwe onderneming en zouden zij zijn ervaring juist als een voordeel zien.

6. Sanoma Ventures investeert in Peerby

Sanoma Ventures, onder leiding van Herman Kienhuis, investeert in Peerby, een Nederlandse app waarmee je spullen kunt lenen of huren van mensen in de buurt. Oprichter Daan Weddepohl is al eens eerder geportretteerd in Sprout. “Het bijzondere van Peerby is niet dat mensen hun spullen te leen of te huur aanbieden, maar dat het vraaggestuurd is, andersom dus”, stelt Sanoma Ventures. “Gebruikers geven aan wat ze nodig hebben en Peerby faciliteert vervolgens rondvragen in de buurt. Het platform stijgt daarmee boven de andere peer-to-peerservices uit die vaak op marktplaatsniveau blijven steken.”

7. Grotere online Sinterklaasaankopen

Wie zegt dat de Sinterklaasinkopen ingezakt zijn, heeft ongelijk. Tenminste, online, zo blijkt uit een onderzoek van webwinkel Fonq in samenwerking met Lootjestrekken.nl. Het gemiddelde cadeaubedrag van Sint ligt namelijk 4 procent hoger dan in 2011: 18,45 euro. De kerstman heeft 35 procent meer te besteden per persoon: 23,30 euro. Tweederde van de ondervraagden is nu bezig met zijn digitale boodschappen voor Sinterklaas en de kerstman. Verder constateren de onderzoekers dat 8 procent van de consumenten in oktober al naar Sinterklaascadeaus is gaan zoeken. Ruim 40 procent van de kopers doet dat tijdens werktijd. Patrick Kerssemakers van Fonq zegt dat de inzichten uit de samenwerking met Lootjestrekken mede hebben geleid tot de ontwikkeling van een Giftfinder, een hulpmiddel bij het vinden van verrassingen. Bij Lootjestrekken staat de teller inmiddels op 990.000 Sinterklaasaankopen. De meeste lootjestrekkers zijn tussen de 18 en 35 jaar oud.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

En dan dit… Angry Birds is best verkochte frisdrank in Finland

De gekte rond de game Angry Birds kent klaarblijkelijk geen grenzen. We liet eerder al eens een foto zien van een Chinese die zichzelf tooit met een Angry Birds-hoofddeksel. Maar er is meer merchandise ontstaan rond het spel, en die scoort goed. Op de Slush-conferentie in Helsinki deelde fabrikant Rovio een leuk gegeven: Finnen blijken massaal de gelijknamige frisdrank te kopen. Het is daar zelfs het best verkochte drankje in zijn soort en verslaat dus grote merken als Coca-Cola en Pepsi. Wie dus zegt dat hun positie onaantastbaar is, heeft het mis. Cmo Peter Vesterbacka verklapte in Helsinki dat de frisdrank, die een zachtzoete appelsmaak heeft, binnenkort ook te koop is in Nieuw-Zeeland en Australië. Overigens levert Angry Birds tegenwoordig ook bankpassen en zijn er themaparken naar het spel vernoemd.

Tot zover de Sprout update van 22 november. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen?