Paypool
Ondernemers Maurits van Rijckevorsel, Erik van Eykelen en Adam Posma hebben vorige week Paypool gelanceerd. Met deze gratis site is het mogelijk voor groepen mensen om samen ergens voor te sparen. “Paypool gaat sparen leuk en cool maken”, aldus medeoprichter Van Rijckevorsel (foto rechts).
Hoe kwamen jullie op het idee?
“Erik, Adam, ik en onze vierde medeoprichter, TTY Internet Solutions, vroegen ons twee dingen af: “Hoe kunnen we het sparen van geld leuker en makkelijker maken?” en “Hoe kunnen wij consumenten aanmoedigen om weer “ouderwets” te gaan sparen en de leencultuur te ontmoedigen?” Het antwoord zit volgens ons in samenwerken. Gezamenlijk sparen, gebruikmakend van de traditionele banken, is alleen een hele klus. Zelfs als je gebruik maakt van internetbankieren. Deelnemers moeten geld overmaken naar een spaarrekening, en de organisator moet periodiek het saldo communiceren aangezien deelnemers zelf geen inzage hebben en de organisator tijd kwijt is aan het uitpluizen wie wat nog moet betalen. Paypool is een site die veel weg heeft van een internetbankdienst, maar het belangrijke verschil zit in de gezamenlijke toegang. De organisator van een spaardoel en alle deelnemers kunnen onder andere via bankoverschrijvingen en IDEAL stortingen doen, elkaars betalingen zien, het saldo opvragen en elkaar berichten sturen. Belangrijk is dat het platform ook onder het toezicht staat van de Nederlandse Bank zodat je geld altijd veilig staat.”
Wat is het verdienmodel?
“Het verdienmodel is voorlopig gebaseerd op twee variabelen, transactiekosten en rente. Verder liggen er mogelijkheden om inkomsten te genereren uit bepaalde partnerships met de retailmarkt, en het koppelen van ons systeem met externe partijen. Deze twee laatste zaken worden voorbereid, maar eerst zullen we op eigen kracht gebruikers aantrekken door gewoon een hele handige toegankelijke dienst in de markt te zetten.” Hoe betalen jullie voor de kosten?
“Naast de inleg van mij, Adam Posma en Erik heeft ook TTY Internet Solutions een belang in het bedrijf. Zij bieden technische ondersteuning en ontwikkelen stukken van de software. Verder is er eind vorige jaar financiering aangetrokken bij informal investors.” Zien jullie concurrentie?
“Momenteel niet in Nederland. In de VS bestaan er meerdere systemen, die bij benadering doen, wat Paypool doet. Wij verwachten echter dat de concurrentie vooral vanuit Europa zal gaan komen. Ook de Nederlandse banken zullen steeds meer diensten willen gaan leveren, die lijken op Paypool, echter de vraag is of het de prioriteit heeft bij de banken en of er voldoende focus is om met innovatiekracht op continue basis met nieuwe features, innovaties en verbeteringen te komen. Intussen is onze schaalbaarheid al dik in orde. Paypool heeft een licentie om in 27 landen in Europa onder een Europese E-Money licentie van Tunz.com, onze bancaire partner, te opereren. We zullen in 2012 de site vertalen in het Frans en Engels, zodat België en de rest van Europa gebruik kan maken van onze diensten. Echter we zullen voorlopig niet actief gaan werven in het buitenland.” Wat is jullie omzetprognose? “Het is ons doel om voor het einde van 2012 maandelijks meer inkomsten dan kosten te hebben. Om dat te bereiken, zouden er maandelijks zo’n 50.000 internetgebruikers ons systeem moeten gebruiken voor verschillende doeleinden. “
Paypool Clip from Social Payments BV on Vimeo.
Bonnevoy
Twee studenten van de Erasmus Universiteit en de Universiteit Twente hebben een zoekmachine gelanceerd, waarmee reizigers op basis van een gewenst budget naar bestemmingen kunnen zoeken. “Bestaande vakantiezoekmachines en -vergelijkers vragen eerst om een bestemming, voordat je informatie krijgt over tickets, hotels of complete vakanties”, signaleren oprichters Ewout Kleinsmann (23) en Roland Boon (23).
Hoe zijn jullie op het idee gekomen? “We liepen zelf tegen het probleem aan dat je vaak veel tijd kwijt bent om op internet een vakantie te vinden die aan je wensen voldoet. De keuze is enorm, maar het overzicht ontbreekt en daarom moet je vaak veel sites bezoeken om die ene vakantie te vinden.
Bestaande vakantiezoekmachines en -vergelijkers vragen veelal eerst om een bestemming, voordat je informatie krijgt over tickets, hotels of complete vakanties. Wanneer je echter zoekt met een bepaald budget in je hoofd in plaats van een bestemming wordt het zoeken een erg tijdrovend karwei. Daarom hebben wij een zoekmachine ontwikkeld waarbij je kunt zoeken op je vakantiewensen, zonder dat je gebonden bent aan een bestemming.” Wat maakt Bonnevoy verder bijzonder? “Het is bij ons ook niet nodig om specifieke datums op te geven. En we hebben geprobeerd om Bonnevoy veel sneller te maken dan bestaande zoekmachines.” Aan wat voor verdienmodellen denken jullie? “Ons verdienmodel is op dit moment gebaseerd op een commissie per sale. We werken hiervoor samen met enkele grote affiliatenetwerken, Verder zullen we de mogelijkheden die je hebt als affiliate in de toekomst nog verder gaan benutten.” Hoe hebben jullie het gefinancierd? “De website is helemaal door onszelf ontwikkeld en ook alle partnerships hebben we zelf opgezet. Hierdoor hebben we weinig kosten gemaakt.” Naar hoeveel bezoekers streven jullie dit jaar? “We streven ernaar om voor het einde van het jaar 20.000 tot 30.000 unieke bezoekers per maand aan te trekken.” Wat zijn jullie ontwikkelplannen? “De huidige website is echt de absolute basis van het uiteindelijke product dat we voor ogen hebben. Eén van de belangrijkste functionaliteiten die in de nabije toekomst zal worden geïntegreerd, zijn recensies en andere extra informatie over de accommodaties. Ook zullen er binnenkort veel mogelijkheden voor user generated content worden toegevoegd aan de website. Als laatste zullen we ook onze index in de toekomst uitbreiden met meer reisaanbieders. Hiervoor lopen inmiddels al gesprekken.”
Bonnevoy Trailer from Bonnevoy on Vimeo.
Zie meer gedateerde portretten van startups
Bezoek de pagina Startup voor reeds goed presterende of innovatieve startups.
Wil je je startup kenbaar maken? Stuur een mail naar [email protected], voorzien van contactinfo en mogelijk nemen we contact met je op.
Weekoverzichten uit 2012:
Week 1: Smartspotter en Autotreffer
Weekoverzichten uit 2011:
Week 51: Startupbootcamp, Remotely.tv en Petvision
Week 48: Buitengewone Varkens, Share a Bite en Entertainment.nl
Week 47: Pleasecycle, SaveUp en Redcritter
Week 46: Arabischewijn.nl, Chaptur en BIZcount
Week 45: Adcup, Directles.nl en Chime.in
Week 44: Shall I Buy, Deal Sellers en SEO Visuals
Week 43: Appatize, SellAnAp en de Vermogensmediair
Week 42: Bloeikapitaal, BidMyBill en Solve Media
Week 40: Happzy, Giftcard Central en BrandsToday
Week 35: Egeniq, Markita, Popshared en Travelbird
Week 34: Storify, Booktrack en Erply
Week 33: Groupchat, NRC’s curatiesite en Ticketometer
Week 31: Reach.ly, Nodeable, Pagelever en 72hDeals
Week 29: Vizualize.me, Refine.io, WePay en One Block off the Grid
Week 28: Crowdseat, GapAd, UpTeam en Blossom Minds