De filmsector zit in een crisis; 2016 was het slechtste jaar voor Hollywood ooit. Uitgerekend een man die aan de voet stond van een bedrijf dat medeverantwoordelijk lijkt voor het wegblijven van bezoekers bij bioscopen komt nu met een oplossing. Lowe werkte eind jaren ’90 bij Netflix, toen het bedrijf nog ver verwijderd was van de grote streaming-partij die het vandaag is.
MoviePass
Inmiddels is hij alweer jaren weg bij Netflix en is hij ceo van de in 2011 opgerichte startup MoviePass, waarmee hij bioscoopabonnementen aanbiedt aan bezoekers.
Sinds dinsdag maakt hij het wel erg bont: voor 9,95 dollar kunnen bezoekers 31 dagen per maand naar de bios, oftewel iedere dag van de maand. Het bedrijf staat garant voor alle ticketprijzen voor bioscopen.
Verdienmodel
MoviePass zou dit mogelijk maken door het verkopen van een meerderheidsbelang in datafirma Helios en zijn aandeel in Matheson Analytics Inc.
Geld hoopt het bedrijf te verdienen aan data van deelnemende filmgangers. Door zoveel mogelijk data over kijkers te verzamelen, kan het bedrijf inzetten op gerichte marketing- en advertentie-oplossingen.
Teleurstellende zomer
Voor bioscopen kan deze startup een handige uitkomst bieden. De vier grootste bioscooppartijen van de Verenigde Staten raakten eerder deze maand 1,3 miljard dollar aan marktwaarde kwijt na een teleurstellende zomer.
Het Amerikaanse MoviePass richt zich momenteel op de thuismarkt. In Nederland bestaan wel vergelijkbare – maar iets duurdere – initiatieven, zoals CineVille en Pathé Unlimited.