De volgende situatie hebben we allemaal weleens gehad: je loopt door het centrum van een grote stad, Amsterdam bijvoorbeeld, en je moet snel van plek A naar B. Met enig behendig 9292-werk zou je best een knip-en-plak-route kunnen vinden, waarbij je eerst de bus neemt, overstapt op een tram en dan, hup, de metro in. Maar goed, je kan ook gewoon de Uber-app openen en een paar euro meer betalen. Gemak dient de mens, dus winnen de ‘Silicon-Valleyaanen’ het van de publieke diensten in de strijd om jouw portemonnee.
69 procent meer vervuiling
Dat is foute boel, leren we uit een dinsdag gepubliceerde studie. De resultaten bevestigen wat iedereen al dacht: het vervangen van ov-ritjes door een ride-hailing-optie (oftewel: een Uber- of Lyft-ritje) is slecht voor het milieu. Sterker nog, ze zorgen voor 69 procent meer uitstoot dan de ov-ritjes die ze vervangen, blijkt uit onderzoek van MIT’s Unie van Betrokken Wetenschappers (Union of Concerned Scientists) – jawel, die bestaat.
Gek is dit niet. Vervoert de bus in één keer tien, twintig of misschien wel vijftig mensen, in de auto zit je alleen met de bestuurder. Bovendien moeten de Uber- en Lyft-auto’s tussen de ritjes door blijven rijden om meer kans te maken op nieuwe ritjes.
Negatieve milieu-impact verlagen
Volgens de wetenschappers kunnen Uber, Lyft en consorten wel iets doen om hun negatieve milieu-impact te verlagen. De ride-hailing-bedrijven kunnen bijvoorbeeld met meer elektrische auto’s gaan werken. Dat zal echter een uitdagende opgave zijn, zolang de chauffeurs als ‘zelfstandigen’ blijven opereren. Je kunt zzp’ers niet verplichten een dure elektrische auto te kopen.
Een andere optie is om meer in te zetten op car pooling-initiatieven. ViaVan, ook in Amsterdam actief, is daarvan een mooi voorbeeld. Neem je een ViaVan, dan zit je met vaak wel vier mensen in de taxi. Duurt wat langer, maar is minder slecht voor het milieu en – de portemonnee wil ook wat – kost minder dan een Uber-ritje.
Niet snel CO2-neutraal
CO2-neutraal zullen de ritjes niet snel worden. Immers: de stroom van een elektrische auto komt ook nog veelal van kolencentrales. Het zal nog even duren voordat de energietransitie zo ver is dat alle kolencentrales ter wereld vervangen zijn door hernieuwbare initiatieven en kernenergie.
Toch biedt de studie een houvast voor ride-hailing-bedrijven om hun negatieve voetafdruk om te zetten in positieve effecten. In de tabel uit de studie, hier rechtsboven in beeld, zie je dat ride-hailing-bedrijven zelfs 52 procent minder kunnen uitstoten dan de ritjes die ze vervangen. Zolang ze maar vol inzetten op elektrisch en de helft van de ritjes pool-initiatieven zijn.
Wat kun je als consument tot die tijd met deze informatie? Neem zoveel mogelijk het ov, neem bij voorkeur een ViaVan en gebruik Uber alleen als het écht niet anders kan.