Martijn Aslander (41) stelt zich voor als ideeënbedenker, spreker en schrijver. Ondernemer durft hij zich niet te noemen. ‘Daarvoor ben ik te veel klojo en prutser.’ Maar ondernemend is hij wel. ‘Ik trek erop uit, ik ben proactief en prosociaal.’ Daarmee bedoelt hij dat hij nieuwsgierig is, dat hij voortdurend mogelijkheden verkent en dat hij probeert zoveel mogelijk van waarde te zijn voor anderen. Zonder dat hij daar acuut iets voor terug hoeft te hebben.
Klanten blij maken
Die levenshouding kan Aslander iedere ondernemer aanraden. ‘Als je prosociaal gedrag vertoont, ben je sneller succesvol. Een van de meest schaarse dingen in deze wereld is aandacht. Iedereen heeft er behoefte aan en maar weinig mensen geven het. Op het moment dat jij wel aandacht geeft, sta je al met een-nul voor.’
Banken bijvoorbeeld, zijn volgens Aslander in een unieke positie om hun klanten blij te maken. ‘Ze hebben duizenden relaties die allemaal heel veel kunnen en heel veel doen. De kans is levensgroot dat A en B samen iets kunnen waar C om zit te springen. Hoe geweldig zou het dan niet zijn om die drie met elkaar in contact te brengen? Maar banken luisteren niet, weten het niet, en missen die kans.’
Groei is eindig
Het thema van de Week van de Ondernemer is Groei. Aslander heeft daar niks mee. ‘Groei is eindig. Vroeger dachten we: als we niet groeien, gaat het niet goed. Dat vind ik flauwekul. Zoals Jeremy Rifkin zegt: Het gaat niet meer om dingen kopen en bezitten, maar om toegang krijgen tot ervaringen.’
‘Neem een smartphone’, zegt Aslander. ‘Zelfs een hele dure kost maar 700 euro. Ondertussen zit daar voor wel 50.000 euro aan andere apparaten in. Dat kompas en die waterpas zijn niet zo duur als je ze los koopt. Maar wat dacht je van die stopwatch, die televisie met honderden kanalen, die digitale camera inclusief geavanceerde software om je foto’s en filmpjes te bewerken, die enorme muziekcollectie, die complete bibliotheek aan boeken? En dan kun je er nog mee bellen ook!’
Minder omzet, meer waarde
Zo kunnen we toe met steeds minder afzonderlijke producten en diensten, en hoeven we veel minder geld uit te geven. ‘De hoeveelheid transacties neemt af, en ook de kosten die daar weer mee gemoeid zijn. Maar om dan te zeggen dat het slechter gaat met de economie?’
Als Martijn Aslander gelijk heeft dat we naar een nieuwe economie gaan waarin minder omzet wordt gemaakt en meer waarde gecreëerd, waar liggen dan nog kansen voor ondernemers? ‘We leven in de meest spannende periode sinds tijden. Iedereen heeft toegang tot dezelfde tools waarmee je kunt ondernemen. Ondernemen was nog nooit zo goedkoop, en het aantal mogelijke variaties is oneindig. Dus wat let je?’