Chris Zadeh en Michel Vrolijk stormden in 2010 de Sprout Challenger 50 in met Ohpen. Ze gingen de markt voor vermogensbeheer openbreken met een slim, slank en klantvriendelijk online alternatief. Drie jaar later heeft Vrolijk zich teruggetrokken uit de dagelijkse leiding van het bedrijf, terwijl Chris Zadeh laat weten dat hij zojuist het vliegtuig instapt voor zijn huwelijksreis. ‘Ik wil je graag bijpraten, maar dan duurt mijn huwelijk wel heel kort vrees ik!’
Geen punt, chief operating officer Matthijs Aler en Angelique Schouten, directeur business development bij Ohpen, praten Sprout graag bij. En vergis je niet in die titulatuur: Ohpen is nog steeds geen gevestigde corporate maar startup in hart en nieren. In de kelder van Ohpens monumentale pand aan het Amsterdamse Rokin ruikt het naar zweet en wordt de kickboksring echt gebruikt, het licht blijft er regelmatig de hele nacht branden en het 35 man sterke team bestaat overwegend uit techneuten.
Inderdaad, challenger Ohpen heeft een kleine bres geslagen in de markt voor vermogensbeheer. Inmiddels beheert het 90 miljoen euro, voor 2500 klanten die geld staken in de negen beleggingsfondsen die Aler en zijn team in elkaar hebben getimmerd. Dat gebeurt, zoals het hoort bij nieuwkomers als Ohpen, transparant: Ohpen biedt de klant keuze uit 9 rechttoe-rechtaan indexfondsen die, zoals de naam al aangeeft, verschillende indexen volgen.
Een prijsbreker is Ohpen ook nog steeds. De toch al scherpe standaardfee van 1 procent van het beheerd vermogen – destijds tachtig procent onder de tarieven van de gevestigde orde – is zelfs teruggeschroefd tot een half procent, plus een half procent als klanten switchen tussen de fondsen. De bestaande klanten blijven geld inleggen, waardoor Ohpen gestaag blijft groeien. Van verzekeringen en pensioenen heeft Ohpen inmiddels ook verstand, door de overname van levensverzekeraar Robein, die 800 miljoen aan beheerd vermogen en 25.000 klanten meebracht.
Conservatieve sector
Tot zover een goed verhaal. Maar het bedrijf van Chris Zadeh en de zijnen wordt pas echt sexy aan de achterkant. Ohpen draait namelijk op een state of the art systeem in de cloud. Van de voorkant – de website – tot achter – de verwerking van alle transacties, het bijhouden van klantinformatie en alle data en processen die bij het bankieren horen – alles heeft Ohpen van begin af aan zelf ontwikkeld als een zogenoemd core banking platform. En dát is het product waarmee de online challenger nu werkelijk op het punt van doorbreken staat.
“We zijn met Ohpen de markt van vermogensbeheer opgegaan om te bewijzen dat ons systeem werkt. De bankwereld is conservatief, moet dat vanwege alle regels en risico’s ook zijn, en zou nooit zomaar in een nieuw platform stappen. Maar van 2008 af aan hebben we alles gebouwd om het aan derden te leveren, als clouddienst,” zegt Aler. Ohpen richt zich met zijn cloud banking platform allereerst op fondsbeleggers die de achterkant van hun business willen uitbesteden. Ook in de pensioenmarkt ziet het volop kansen om nieuwkomers daar te voorzien van zijn plug and play systeem om nieuwe diensten en producten aan te bieden. Daar is die overname van levensverzekeraar Robein ook voor bedoeld: om in die markt te zorgen voor de ervaring en erkenning om klanten binnen te kunnen slepen voor het it-platform.
Langjarige miljoenendeals
Maar het aanbod van Ohpen blijkt inmiddels zó goed aan te slaan, dat het bedrijf vooral aan die kant – zichtbaar op de B2B-site Ohpen.com, in plaats van consumentenwebsite Ohpen.nl – stevig gasgeeft. Sinds 2012 is namelijk Robeco binnen als klant. De Rotterdammers zijn niet bepaald de kleinste belegger van Nederland, maar waren snel overtuigd van de voordelen die Ohpens platform biedt.
Als je als kleine speler danst met dergelijke grote partners, eisen die wel volledige aandacht op. Maar sinds het voorjaar heeft Ohpen de handen vrij om volgende partijen aan te sluiten op zijn cloud. Bankieren draait om vertrouwen en discretie, dus Ohpen zal geen namen delen van de Nederlandse en de Britse partij waarmee de contracten bijna rond zijn. ‘Maar ga er maar vanuit dat het geen kleintjes zijn, en dat het telkens om honderdduizenden klanten gaat die straks via ons systeem beleggen.’ Schouten: ‘Zo willen we ook de volgende jaren twee grote partijen uit de bank- en verzekeringswereld aansluiten, ook in andere Europese landen. Dit gaat om de administratie voor honderdduizenden klanten en langjarige miljoenendeals.’
Sweet spot in de markt
Begrijpelijk, dat bij Ohpen het werven van nieuwe klanten voor zijn eigen winkel niet de allerhoogste prioriteit heeft gekregen. ‘Je zult ons niet om de haverklap op tv zien, zoals sommige concurrenten’, lacht Aler. ‘We hebben met ons platform nu echt een sweet spot in de markt te pakken: Amerikaanse en Britse fondsbeheerders zoals Fidelity, maar ook Europese banken als ING en Deutsche Bank willen hun beleggingsfondsen niet meer alleen indirect, via de banken, aanbieden, maar ze willen ook rechtstreeks de markt in. Door die ontwikkeling is onze focus nu echt gericht op cloud banking.’
Met zijn doorbraak als cloudbankier speelt Ohpen zich inmiddels wereldwijd in de kijker. Amazon, de absolute koning van de cloud computing, loopt weg met Ohpen, en dat is lang niet alleen omdat Amazon-cto Werner Vogels, de Nederlandse rockster van de cloudwereld, de taal van de Amsterdammers spreekt. Nadat de bankwereld vanaf de jaren negentig van de vorige eeuw zijn IT via outsourcingcontracten in handen gaf van de IBM’s, HP’s en een handvol Indiërs, lijkt nu de periode aangebroken waarin de bankiers toe zijn aan de cloud. Schouten: ‘Dat verhaal gaan we eigenlijk nu pas actief vertellen. Ik kreeg net nog een uitnodiging van analistenbureau Gartner, dat ons wil opnemen in zijn rapporten.’
De laatste doorbraak die Chris Zadeh en de zijnen vleugels kan geven, werd in juli bekendgemaakt door De Nederlandsche Bank. De cloud van Amazon is wat de toezichthouder betreft voortaan goedgekeurd voor gebruik door Nederlandse banken. Schouten: ‘Onze naam staat er natuurlijk niet bij, maar het is toch een geweldig succes dat we dat, samen met Amazon, voor elkaar hebben gekregen.’