Pure is een onlinemarketingbureau met als kerngebieden data & analytics, traffic en conversie-optimalisatie. Het bedrijf doet dit voor onder andere Monuta, Husqvarna, Vitesse, Burgers’ Zoo, War Child en Cito. Het team bestaat uit 13 ervaren online marketing-consultants.
Foto’s: Angeline Dobber.
Het 11 jaar oude bedrijf verhuisde twee jaar naar het huidige pand aan de Rijn, vlakbij het centrum van Arnhem. Zo is er aan een kant uitzicht op de Rijn, met scheepvaart en de uiterwaarden, en aan de andere kant op verschillende wijken van de stad én de John Frostbrug en de Eusebiuskerk als bekende monumenten.
Kan je de ruimte omschrijven?
“Op de bovenste verdieping van het pand hebben we onze werkplekken, waarbij een huiselijke sfeer erg belangrijk voor ons is”, verelt medeoprichter Ralph Wolbrink. “Centraal in de ruimte is onze woonkamer gevestigd. Recent hebben we een extra verdieping in gebruik genomen, waarvoor we een trap hebben laten installeren midden in onze ruimte, dit voor de verbinding tussen beide ruimtes.”
“Op deze nieuwe verdieping vind je onze Pure-keuken, met een kookeiland en een volledige inbouwkeuken. Hier lunchen we gezamenlijk, houden we evenementen en gebruiken we dit voor trainingen en workshops. Op deze verdieping is tevens ons Pure Lab gevestigd, een plek waar we deelnemers kunnen uitnodigen om usability-testen te doen.”
Wat maakt jullie kantoorruimte uniek?
“Wij vinden het belangrijk dat mensen zich thuis voelen op kantoor. Daarom hebben we verschillende zit- en werkplekken ingericht, zodat mensen niet altijd enkel achter hun bureau hoeven te zitten. Ook is ontspanning en samen overleggen essentieel in onze werkwijze en filosofie. Deze facetten zijn leidend geweest in de opdracht die we bij onze interieurontwerpster hebben neergelegd.”
Waarom vinden jullie een unieke werkruimte belangrijk?
“Het grootste deel van de dag zit je op kantoor, dan is het belangrijk dat dit een prettige ruimte is. Een ruimte waar je je thuis voelt, maar ook geïnspireerd raakt. Ik vind het zelf verschrikkelijk om te moeten werken in een kantoor zonder een “wow”-factor. Dat wil voor mijzelf zeggen, een plek waar het grijs is, met lelijke meubels en een té statige omgeving. Voor mij is de wow-factor voor ons kantoor het uitzicht en ligging aan het water – heerlijk om even met een kop koffie te genieten van voorbijvarende bootjes.”
Hoe kwam de ruimte tot stand?
“Toen wij de ruimte net hadden gehuurd, was het een grote lege ruimte met een nogal steriele vloer en plafond. We hebben ontwerpster Laura Hendriks gevraagd om ons te voorzien van een compleet plan, met als doel er een huiselijk geheel van te maken. We hebben uiteindelijk het plan nauw gevolgd en dat heeft er toe geleid dat we in deze ruimte toch hebben kunnen creëren wat we zochten.”
“In de loop van de tijd groeiden we verder en moesten we her en der wat schuiven en huurden we uiteindelijk de hele verdieping én de verdieping onder ons erbij. Nu gaan we het proces weer op nieuw in, maar het plan van destijds blijft leidend voor onze toekomstige aanpassingen: een thuis op kantoor.”
Hoe reageren bezoekers?
“De wow-reacties van het uitzicht hebben we zelf, maar gelukkig onze bezoekers ook. De meeste mensen vinden de sfeer fijn, waardoor ze zich op hun gemak voelen en dat is voor ons weer erg belangrijk om een goede en prettige relatie op te bouwen met onze klanten en leveranciers.
Wat zijn jullie ervaringen: wat werkt er goed, en wat werkt er minder goed?
“Mijn ervaring is dat je vooruit moet blijven kijken. Ofwel, als je nu wat huurt is er dan ook voldoende mogelijkheid tot doorgroeien? Wij hebben nu drie verhuizingen meegemaakt, doordat we te snel uit ons jasje groeiden. En verhuizen blijft een stressvolle onderneming.”
“Ook heb ik gemerkt dat mensen het bijzonder fijn vinden om ook wat plekjes te hebben om even weg te zijn van het bureau. Dat zorgt voor meer frisse ideeën én het stimuleert communicatie met collega’s die niet naast je zitten.”
Alle afleveringen in deze rubriek
Wil je ook in The Office met jouw kantoor? Stuur een mailtje (met alvast 1 of meer foto’s) naar [email protected]!