Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zoom: Marije Mulder en Natascha Klootsema, Shopaholics

'We zoeken juist die leuke, spannende winkeltjes'

Naam Marije Mulder (33) en Natascha Klootsema (34)

Bedrijf www.flavourites.nl

Opgericht Vanaf februari 2007 online

Wat Redactioneel vormgegeven website met links naar webshops

Mening ‘Als je iets met heel je hart doet, zie je het gat in de markt vanzelf’

Het verschil tussen een mislukte en geslaagde start-up is een optelsom van een aantal goed of slecht uitgevallen keuzes. Dat geldt ook voor webdesigner Marije Mulder en journaliste Natascha Klootsema die een website in het leven riepen met links naar frivole, handige, mooie of in ieder geval originele webshops. Het duo besefte direct dat het dilemma – de keuze voor gesponsorde of niet-gesponsorde links – waarvoor het in de beginfase stond, direct opgelost moest worden. Zo’n site met doorverwijzingen kent immers het snelste verdienmodel wanneer je – in navolging van Startpagina – werkt met een serie gesponsorde links. Een kwestie van een scherpe advertentieverkoper en binnen een paar weken heb je voldoende adressen én inkomsten om iets aan marketing te doen. Mulder en Klootsema, die elkaar kennen uit de tijd dat ze allebei voor de succesvolle Susie-gidsen werkten (verrassende shopadresjes in grote steden), kozen echter voor redactionele onafhankelijkheid.

 

 Natascha: “Natuurlijk, dat is de moeilijkste weg, maar wij hebben goede argumenten om het op deze manier te doen. We willen een gidsfunctie claimen en maken dus zélf de selectie en niet de adverteerder. Pas wanneer we zelf zo´n adres graag bezoeken, en zowel het design als de producten origineel en inspirerend zijn, zetten we de webshop op onze site. Vervolgens schrijven we altijd een prikkelende recensie, zetten er mooie foto’s bij en nemen de winkel op in één van de categorieën (o.a kids, interieur, kunst).”

 

Flavourites is bovendien een reactie op Startpagina dat in hun ogen typisch mannelijk is: een rijtje onder elkaar gekwakte saaie links zonder foto’s, in lelijke kleuren. Nee, daar heeft geen enkele vrouw iets mee. Marije: “We zoeken juist die leuke, spannende zaakjes van kunstenaars en andere ondernemers die je op internet vaker ziet omdat de drempel lager is dan in een stad. Bij ons tref je ook geen lelijke banners, maar fraai vormgegeven advertorials. Hier verdienen we aan en ook ontvangen we in bepaalde gevallen een percentage van aankopen die mensen via ons doen.”

 

De keuze om niet met betaalde links te werken, dwong het tweetal tot creativiteit. Immers, allebei legden ze slechts 1000 euro in als startkapitaal en daarvan zijn geen grootschalige campagnes te financieren. De eerste 300 internetadressen met Flavourites-stempel – al jarenlang in de database van Marije – ontvingen voor de lancering een brief waarin gevraagd werd om een paar aardige ‘promotie-goodies’. Van hippe babypakjes tot handgemaakte portemonneetjes werden afgeleverd op de Utrechtse woonboot van Natascha. Vervolgens laadden de twee webshop-pioniers een aantal witte bakkersdozen vol met gadgets en deelden deze uit op redacties van magazines die de doelgroep (dames van 20 tot 40 jaar, druk leven dus weinig tijd om ‘real life’ te winkelen) regelmatig doorbladert. Het leverde verhalen op in glossy bladen als VT Wonen en Living en de ene vermelding lokte natuurlijk de andere uit – want ook redactrices houden van webshoppen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Inmiddels staan er op flavourites.nl 650 webshops (elke week komen er 15 bij) en komen er maandelijks 75.000 unieke bezoekers naar de site. Natascha: “Met dat aantal begin je een beetje mee te tellen. Ach, het is gewoon een geweldige kick om vanuit het niets wat in gang te zetten. Dat de meest bizarre ideetjes goed kunnen vallen. Voor een baas zou ik nooit meer kunnen werken, dan is er altijd wel een argument om iets af te serveren. Ik wilde altijd al een gat in de markt ontdekken. Nu blijkt dat je gewoon moet doen wat je leuk vindt. Dan ben je namelijk bereid om keihard te werken, ook als je twee kinderen hebt en behoorlijk wat freelance klussen. Zo’n gat in de markt komt dan vanzelf. Als passie maar het uitgangspunt is. En we zijn nog niet klaar hoor. Flavourites.com hebben we inmiddels ook geclaimd dus dan weet je het wel.”