Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Zo verbind je klanten aan je via Facebook en Instagram

Je sales een boost geven kan snel gaan via social media-kanalen als Instagram en Facebook. De Amsterdamse mannelijke accessoires in een box-verkopers van Gents Collective wisten binnen twee maanden bijna 6 duizend man achter zich te krijgen op Instagram. Dit kan jouw onderneming leren van de jonge ondernemers. 

ondernemen naast studie

Met mannenasseccesoires in een box maakt de Amsterdamse startup furore. Oprichter Yves van Veen wil zijn ‘liefde voor mooie producten’ overleggen aan de gebruiker. Het concept is geïnspireerd door de Amerikanen van Sprezzabox: iedere maand een doos thuis met ‘inspirerende kleding voor mannen die zelf niet de tijd, zin of kennis van trendy kledingwinkels hebben om die unieke spullen te vinden’ aldus Van Veen.  

Budget

Budget voor reclame heeft het bedrijf nagenoeg niet. Grote billboards of dure investeringen vind je niet bij ze.  Van Veen en compagnon zijn naar eigen zeggen gestart met weinig financiële middelen. Vandaag de dag komt de meerderheid van de klanten binnen via Instagram. 5 tips om je eigen instagram kanaal optimaal te gebruiken. 

1. Wiel aan het draaien brengen

Via je eigen vrienden beginnen werkt het beste. Van Veen merkte dat hij binnen no-time 10.000 man per week bereikte door zijn eigen cirkel te vragen om de bedrijfsposts te delen. Dat bleek een vele malen effectievere strategie dan voor een klein bedrag aan Facebook-reclames uit te geven.

Van Veen: “Geef Facebook 15 euro per dag aan reclame en je bereik stopt na dat bedrag ook direct.” Wanneer de grens is bereikt van het geld dat je investeerde krijg je ook direct niets meer. Tenzij mensen erop hebben gereageerd heb je alleen exposure gehad van het geïnvesteerde geld. 

Door interactie te creëren blijf je terugkeren. “Omdat je actueel blijft, door de nieuwe likes en reacties blijf je naar voren komen.” Dat kan dus al zo makkelijk zijn als je eigen kennissen aanspreken.

gents

2. Klanten effectief gebruiker doe je zo

De volgende stap is om je klanten activeren. De oprichter: “als ik in een reclame zeg: wij zijn de beste werkt gelooft niemand me. Maar vertelt iemand anders hetzelfde over mij, dan werkt dat veel beter. Daarom motiveren wij onze klanten om nieuwe klanten aan te brengen.” 

De stap van gebruiker naar promoter zette Gents Collective alsvolgt. Komt een klant met twee nieuwe klanten op de proppen, dan krijgt de eerste klant een extra gadget in de volgende box. Bij 5 nieuwe klanten  mag deze persoon een box weggeven aan bijvoorbeeld een goede vriend.

Voor extra producten in plaats van korting is bewust gekozen. “Korting geven laat je product goedkoop lijken en doet daarmee je eigen product te kort. Zo beperk je het geld dat je uitgeeft aan marketing, maar zorg je wel voor een mooie incentive voor je gebruiker.” 

3. Pick of the day

Het instagram-kanaal van horlogemerk Daniel Wellington is voor Van Veen inspiratie. “Iedere dag tonen zij een foto van een gebruiker die hun horloge draagt.” Dagelijks is een hoge stap om mee te beginnen. Maar het tonen van gebruikers werkt heel goed. 

Een goede middenweg kan om met een lagere frequentie te beginnen. Dus laat iedere week of zelfs iedere maand een gebruiker zien die gelukkig is met je product. 

4. Zorg voor eigen, gedoseerde contentgents

De meeste reacties komen bij zelf geproduceerde foto’s op Instagram. Gents Collective maakt een afwisseling tussen eigen toevoegingen en door bloggers geproduceerde inhoud – ‘na toestemming natuurlijk’. 

Om iedere dag een zelf gemaakte foto te publiceren vereist veel inspanning. Zeker als er geen groot budget beschikbaar is kan die vereiste moeite al snel té veel zijn. Daarom kan het handig zijn om eerst samen met bloggers content te publiceren. 

5. Tijdstip

Het tijdstip van posten maakt ‘heel veel uit’. Voor Facebook en Instagram levert het wel twee verhalen op.

Bij Instagram zijn er duidelijke momenten waarop je content het grootste bereik heeft. Experimenteer en leer wat bij jouw doelgroep het beste werkt. Voor Gents Collective is dat rond het avondeten om 7 uur én aan het einde van de werkdag. Van Veen: “tussen 3 en 5 uur ‘s middags zijn mensen zich misschien op hun werk een beetje aan het vervelen. Dan wil je in ieder geval iets nieuws publiceren.” Ook bij de aardappelen en boontjes kun je op korte termijn veel interactie krijgen. 

Voor Facebook ligt de piek – veel – eerder. Om 11 uur ’s ochtends komen de meeste mensen online. Op dat moment moet er interactie ontstaan om jouw post om ervoor te zorgen dat het bericht de rest van de dag wordt aangeboden door het sociale netwerk. 

6. Bloggers

Reclame maken via bloggers is ook een effectieve manier van marketing. Wanneer zij het verhaal vertellen dan komt dat geloofwaardiger over. Alleen ben je zeker niet de enige die deze mensen gaat aanspreken. Door een grote vraag naar de bloggers kunnen de prijzen voor samenwerkingen behoorlijk hoog zijn.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Richt je daarom op de groep tussen de 10 en 20 duizend volgers. “Deze zijn vaak tevreden met een versie van je eigen product.” Bij bloggers met meer dan 20.000 volgers zal er vaak wel geld bij moeten. 

Zeker op instagram hebben de bloggers een duidelijke doelgroep. “We werken nu met een stuk of 5 bloggers samen. Je ziet dat die een duidelijke groep volgers hebben.