Content marketing is niet alleen een korte termijn hype: volgens onderzoek van Smart Insights is deze methode de meest effectieve marketingstrategie van de afgelopen jaren. De vraag is alleen: hoe zorg je voor een continue stroom aan kwalitatief goede stukken? Daarom zette het Amerikaanse FoundrMag deze hulpmiddelen op een rij:
1. Buzzsumo
Net als bij je idee voor een startup is het ook bij een blogpost zo dat je eerst het idee moet valideren. Eén van de zekerheden die je hebt is dat als een onderwerp goed werkt voor anderen dat dit waarschijnlijk ook goed is voor jou. Bij Buzzsumo ga je naar de ‘content research’ en daar kun je kijken hoe goed andere artikelen met hetzelfde onderwerp scoren. Hierbij kun je ook de concurrentie selecteren, zo kun je bijvoorbeeld ervoor zorgen dat je alleen van de 5 grootste concurrenten ziet hoe goed de onderwerpen daar aanslaan.
2. Quora
Vraag-en-antwoord-site Quora (‘The best answer to any question’) werkt als het Minimal Viable Product van de Lean Startup. Dus geen uitgebreide research en tweeduizend woorden die als een muziekstuk in elkaar vallen, maar je gaat op zoek naar vragen die gerelateerd zijn aan jouw onderwerp. Op één van die verzoeken schrijf je een reactie van maximaal 500 woorden, de perfecte lengte voor een antwoord op dit platform. Dat antwoord gebruik je als windhaan, die geeft aan hoeveel reacties er op het onderwerp komen en hoe dit in verhouding staat tot andere onderwerpen.
3. Instagram
Met Instagram kun je natuurlijk veel bereik creëren voor je bedrijf, door regelmatig interessante beelden te delen. Ook je idee valideren kan via dit platform: voordat je je kostbare tijd gaat investeren in je idee maak je een snelle infographic. Niet de vier kantjes aan informatie maar één beeld met een aantal feitjes eruit gelicht. Tools als Canva kun je gebruiken om deze op een eenvoudige manier in elkaar te zetten. Als het beeld veel wordt gedeeld dan kun je dit als bevestiging zien dat je op de goede weg zit.
4. Keyword Tool
Voor marketeers een bekende manier om het bereik van je blog te vergroten: keyword-analyse, bijvoorbeeld via de Keyword Tool. Bij de verificatie van je idee kun je simpelweg kijken of er veel andere over schrijven. Specifiek belangrijk is dan hoe vaak er per maand wordt gezocht naar je onderwerp.
Publiceren
Als je eenmaal de blog geschreven hebt, is de vraag waar je het gaat publiceren: op je eigen website, Medium.com, Facebook of LinkedIn. Ook Sprout biedt de mogelijkheid om jouw kennis en expertise te delen met ruim 160.000 ondernemers en investeerders. Mocht je willen deelnemen aan het expert-pannel, stuur dan een mailtje naar [email protected] met een aantal onderwerpsuggesties en een voorbeeldartikel.
Afbeelding via Dashmote