“Drie jaar geleden begon ik mijn eigen online onderneming. Mensen zagen mij nog als dat ‘spuiten en slikken-meisje’ dus zat ik in een imago-spagaat. Zo leerde ik veel over ondernemen en hoe je je bedrijf neerzet. Wat ik toen geleerd heb vertel ik nu aan andere ondernemers.”
Dat Groenhart zich richt op de pr-kant van het ondernemen mag geen verrassing zijn: ze werkte tien jaar als mediamaker en journalist. “Die ongeschreven regels van de media, hoe je iemand aanspreekt en wat wel en niet werkt, die heb ik toen geleerd.”
Business BN’er Challenge
Vanaf 5 september start Groenhart de Business BN’er Challenge. Het doel is hoog: 10.000 ondernemers helpen om hun bedrijf in de media te krijgen. “Ik ben ervan overtuigd dat achter elke ondernemer een verhaal zit. In Nederland zijn 1 miljoen zzp’ers, dus als daarvan 1 procent zich aansluit kunnen we de media een stukje mooier maken.”
Doelbewust bestaat het gratis programma uit korte lesjes. In een week tijd staat er iedere dag een korte video – 12 tot 15 minuten – voor de deelnemers klaar. Daarbij bestaat er een online werkboek om de opdrachten te maken en zo ‘een stukje van de puzzel te leggen om in de media te komen’. Om van de deelnemers een community te maken is er een besloten Facebook-groep waar de ondernemers hun ervaringen kunnen delen en op extra ondersteuning van Groenhart kunnen rekenen.
Samen met Sprout heeft Groenhart een mooi aanbod gemaakt voor de geïnteresseerden: de persoon die via social media het enthousiast het programma deelt krijgt een gratis Sprout Membership.
Helemaal met lege handen laat Groenhart je sowieso niet achter. Een sneak peak: drie lessen om je onderneming verder te helpen:
1. Word wakker, je bent een mediabedrijf
“De eerste les is puur mindset. Je moet je realiseren dat je een mediabedrijf bent, wat je ook doet. Ben je een bakker, dan ben je ook een mediabedrijf. Maak jezelf baby-kleertjes en verkoop je die via eBay dan ben je ook een mediabedrijf. Door het aanbod online zijn we in een wereld beland van oneindig aanbod, vroeger was dat anders. Dan zat er bijvoorbeeld één Zara in de Kalverstraat en wist je waar die zat en of je van hun kleren hield. Met één of twee aanbieders kan dat. Nu bestellen we alles wat we willen of kunnen bedenken online via één klik op de muis. Daarmee is de Kalverstraat een oneindig lange straat geworden waardoor het belangrijk is dat jouw ideale klant weet wat je doet, waarom je dat doet en wat je achtergrond is.”
2. Ga Sherlock Holmes op je publiek
“Je weet nu dat je een mediahuis bent, dan is het tijd om na te denken over wie je ideale klant is. Voor iedereen die nu schreeuwt dat iedereen je ideale klant is, dat is niet zo. We gaan steeds meer weg van massa-consumptie en willen producten die bij ons passen. Door te weten wie je ideale klant is, kun je gaan kijken naar waar die persoon is, op het web, de radio en in de bladen. Als ik naar mijn bedrijf kijk, mijn ideale klanten zijn tussen de 25 en 45, vrouw, weten goed wat ze willen en willen in hun specialiteit een zakelijk element inbouwen.”
3. Zoek contact
“Ga dus op onderzoek uit binnen je klanten. Je maakt geen ouderwets profiel van ‘iemand die in de binnenstad woont, twee kinderen heeft en getrouwd is’. Je moet weten waar ze wakker van liggen en van dromen. Alleen dan kun je producten aanbieden waar je het verschil mee kan maken. Zelf nodig ik abonnees op mijn nieuwsbrief regelmatig uit om samen een kopje koffie te drinken. Dan kan ik het profiel van mijn ideale klant de hele tijd blijven bijschaven.”