Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Winnaars in: Verzekeringen

Eenvoud en transparantie zijn de toverwoorden van verzekeraars. Ook van Nationale-Nederlanden, dat wordt losgeweekt van ING.

 

DE WINNAARS:

1. Nationale Nederlanden
2. Interpolis
3. Achmea
4. Centraal Beheer
5. AEGON
6. Delta Lloyd
7. ASR Nederland
8. ABN Amro
9. AON
10. Univé
11. Reaal Verzekeringen
12. CZ
13. Meeus
14. Allianz Nederland
15. De Goudse
16. GeneraliGlashelder. ‘Eerlijk over later’. Eenvoud en transparantie. In de verzekeringswereld zijn het momenteel de toverwoorden. Het is – met andere woorden – weer back to basics. Geen ingewikkelde producten met vage kostenstructuren meer, maar helderheid en eenvoud. Bovenal gaan verzekeraars terug naar de essentie van verzekeren: het wegnemen van onzekerheden.

Imago herstellen

Deze stappen naar eenvoud moeten het imago van de ­branche herstellen, een imago dat flinke deuken heeft opgelopen door bijvoorbeeld de woekerpolis- en aandelenleaseaffaire.
“Mensen hebben meer dan ooit behoefte aan zekerheid. Ze ­willen weten waar ze aan toe zijn in economisch onzekere ­tijden. En ze willen het menselijke gezicht terug”, zegt Nationale- ­Nederlanden (NN), marktleider in het MKB en het grootzakelijk segment.
De verzekeraar wil een voortrekkersrol vervullen om het tij te keren. Hoe? Door simpele en flexibele producten te lanceren en klanten helder en compleet te informeren, in begrijpelijke taal. Door te zorgen voor korte lijnen. En door gebruik te maken van de in 165 jaar opgebouwde vakkennis, die bijvoorbeeld ­afgelopen jaar leidde tot de lancering van NN Bedrijfsbaken, een online ­inkomens- en verzuimscan, die branchespecifiek inzicht geeft in kosten en mogelijke besparingen op het gebied van inkomensverzekeringen en ziekteverzuim. Om goed te kunnen inspelen op de specifieke wensen van klanten heeft NN een ­onderverdeling gemaakt naar diverse klantgroepen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Afsplitsing

Dat was niet de laatste reorganisatie: in 2013 moet NN ­afgesplitst zijn van moederbedrijf ING. Ondertussen worden alle ­Nederlandse verzekeringsactiviteiten van ING (waaronder ook RVS en ING Verzekeren) ondergebracht onder de naam ­Nationale Nederlanden. Voor de klanten zal de verzelfstandiging geen ­gevolgen hebben, bezweert NN.
Transparantie, hulp bij preventie en inzichtelijk maken van ­risico’s is overigens niet het primaat van NN. Ook andere ­partijen profileren zich hier nadrukkelijk mee. Denk bijvoorbeeld aan de Arbeidsongeschiktheidswijzer, de Risicoscan en de Elektracheck van Interpolis, de nummer twee op de MT Financelijst.
Alle inspanningen lijken inmiddels al vruchten af te werpen. Het vertrouwen van consumenten in verzekeraars vertoont dit jaar weer een stijgende lijn.

>> Dit artikel is afkomstig uit MT Finance 2010. Bestel deze MT gids online <<