De Amsterdamse modeonderneemster Wendy van Dijk – niet de RTL-presentatrice – ergerde zich aan de onoverzichtelijkheid van veel modesites. “Je wordt van de ene naar de andere site gestuurd en veel sites leggen veel nadruk op flashy visuele effecten, terwijl de praktische informatie moeilijk te vinden is”, zegt ze.
Reden genoeg om het anders aan te pakken met haar internetbedrijf Spot-fashion.com . De site start deze week met het bieden van een overzicht van de wintercollecties van een aantal vrouwenmerken.
Van Dijk heeft overeenkomsten met merken als Take Two, Fabulous, Snob en Supertrash. “We hebben verschillende merken in allerlei prijsklasses. We laten zien welke kledingsstukken van dit soort merken in welke winkels te koop zijn.” De lijsten met winkels worden aangeleverd door de merken zelf, die Van Dijk betalen voor het plaatsen van de collectie op Spot-fashion. Een ander deel van de inkomsten komt uit online advertenties.
Sommige merken zijn huiverig voor het geven van hun winkellijsten, omdat ze vrezen dat ze zo concurrenten wijzer maken. Van Dijk: “Dat is een achterhaalde houding. Je houdt winkels als merk tevreden als mensen ze beter kunnen vinden en door onze site trekken winkels meer klanten die juist een bepaald merk zoeken.”
Van Dijk, die zelf uit de modewereld komt, ziet Spot-fashion als een soort ‘Funda voor mode’. “Bezoekers kunnen bij ons ook een eigen pagina aanmaken met favoriete kledingstukken. En je kan niet alleen zoeken per merk, maar ook zien welke winkel welke merken aanbiedt of zelfs zoeken per soort kledingstuk.” Volgens Van Dijk is haar site niet alleen interessant voor consumenten. “Winkels kunnen kijken wat bepaalde merken te bieden hebben en merken bezoeken mijn site ook om te zien wat concurrenten doen.”
Direct kopen van kledingstukken op de site is niet mogelijk. “Vrouwen willen nog steeds graag naar winkels om kleding te voelen en te passen.”
De site gebruikt Google Maps om winkels te tonen. Van Dijk wil ook de mogelijkheid bieden om via belsoftware Skype direct naar een winkel te kunnen bellen via internet. Ze won met haar nieuwe bedrijf eind september tijdens het PICNIC-congres in Amsterdam de Rabobank Innovation Challenge.
Het bedrijf is gestart met eigen geld en met hulp van ‘een kleine investeerder’. “Maar we zijn nog op zoek naar meer investeerders, want we willen snel kunnen doorgroeien. We hopen in 2008 al winstgevend te zijn.” Volgend jaar wil Van Dijk de site uitbreiden met heren- en kindermode. “ook willen we gaan uitbreiden naar België en Engeland.”