Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom PressPage de persbureaus uitdaagt

Een beetje bedrijf stuurt tegenwoordig niet alleen een persbericht, maar wil zijn boodschap overbrengen op alle sociale media. PressPage ontdekte een gat in de markt.

Bart Verhulst (39), Sebastien Willems (26), Tim van den Tempel (28)
Wat: platform voor social media releases
Start: 12 oktober 2010
Personeel: 6

Bestaande bedrijven konden wel leuk een persberichtje tikken, maar daar hield het wel zo’n beetje mee op. Bart Verhulst (foto), ceo van PressPage: “Dan maakten ze het bericht op zoals journalisten gewend zijn, keurig met de vijf w’s en een hoop foto’s. Heel soms zetten ze dan ook nog een pdf’je op de website.” Maar het begrip nieuws rekt op, en sociale media brengen het nieuws direct bij de klant.

Nieuwsberichten moeten dus kort zijn, er moeten beeld, geluid en downloads bijzitten, en er moeten mogelijkheden zijn om te reageren en te delen. Van dit inzicht maakten Verhulst en zijn compagnons een ondernemingsplan.

Financier vinden

Waar hij ervaring had als directeur van een Utrechtse incubator, hadden coo Sebastien Willems en cto Tim van den Tempel de inhoudelijke knowhow. Met een investering van 50.000 euro van het Dutch Creative Industry Fund en wat sprokkelwerk bij overige financiers konden ze twee jaar geleden met een ton aan kapitaal aan het werk.

Dat PressPage een meerwaarde had, was voor de oprichters meteen duidelijk. “Veel standaardsystemen kunnen niet wat wij kunnen”, zegt Verhulst. “Ze bieden voor tienduizenden euro’s een op maat gemaakte perspagina, met voor nóg eens tienduizend euro een onderhoudscontract. In een paar dagen maken wij voor een fractie van dat bedrag een standaardsysteem, ingericht volgens de huisstijl van het bedrijf.” Technisch lukt dat omdat de basis engine van PressPage ín de website van de klant wordt gehangen.

PressPage hoeft dus niet voor iedere nieuwe klant een nieuwe website te bouwen. En alles wat er op de perspagina van Heinz, Auping of Hak gebeurt wordt linea recta doorgestuurd aan LinkedIn, Facebook, Google en Twitter. “Nieuws wordt op die manier veel efficiënter verspreid.”

Felle concurrentie

Dit artikel komt uit Sprout Magazine.

Abonnement?

De oprichters van PressPage zijn van mening dat de traditionele perspagina’s veel te veel aandacht vragen voor het pr-bureau of voor het bedrijf dat de perspagina runt. De aandacht zou moeten gaan naar de verstuurder. Verhulst: “Je wilt het nieuws horen van het bedrijf dat het persbericht uitstuurt, from the horses mouth.” De concurrentie is fel, maar er zijn al een aantal slagen gewonnen. Verhulst, Willems en Van den Tempel denken er niet aan om zelf op te gaan in een van de concurrenten.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Verhulst: “No way! Het is gemakkelijker om een mooi bedrijf op te bouwen dan een groot bedrijf om te turnen. We zijn juist aan het opschalen. De grootste pr-bureaus ter wereld, zoals Burson-Marsteller en Edelman, zien ons als strategisch partner.” PressPage heeft internationale ambities. Omdat de pr-budgetten in Groot Brittannië een stuk rianter zijn, heeft PressPage inmiddels een kantoor in Londen geopend. De Amerikaanse markt wordt verkend.