In het eerste kwartaal zagen 26.147 nieuwe ondernemingen het licht, 32 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Extra treurig is dat daarvan naar schatting de helft binnen vijf jaar ten onder gaat. Veel beginnende ondernemers hebben de neiging in een of meer van de volgende valkuilen te trappen.
Valkuil #1: jezelf
De meeste starters opereren een tijd lang alleen en moeten dus van alle markten thuis zijn. Je bent als oprichter aanjager, verkoper, boekhouder en marketeer tegelijk.
Dat kan nog wel eens teveel worden. Neem daarom de tijd voor je opstartfase. Zorg dat je zowel bij de financiering, de marketing en de eventuele distributie alles van te voren heeft geregeld. Maak ook een realistische inventarisatie van mogelijke problemen. Kies bijvoorbeeld een alternatieve distributeur, mocht je eerste keus failliet gaan of anderszins geen zaken met je kunnen doen. Zorg ook dat het juridische fundament van je onderneming in orde is.
Een goede balans tussen werk en privé is cruciaal. Als je hier in de opstartfase al rekening mee houdt dan is de kans op opbranden een stuk kleiner.
Een van de belangrijkste talenten van de ondernemer is overtuigingskracht. Die zul je moeten inzetten om investeerders, personeel en zakenpartners aan te trekken. Maak er geen ‘one man show’ van. Je hebt anderen nodig om je onderneming tot een succes te maken.
Een veelgemaakte fout is een gebrek aan realisme. De kans is klein dat je op korte termijn (veel) winst maakt. Ook vallen inkomensbronnen vaak nogal tegen. Zo denken veel internetstartups dat zij wel rond zullen komen van een abonnementje op Google Adwords. Als dat het enige financiële fundament onder je onderneming is, houd er dan maar meteen mee op.
Valkuil #2: Marketing & Sales
Welk product je ook wilt verkopen, marktkennis is onontbeerlijk: welke klanten wil je bedienen, in welke omgeving moet je opereren, wie zijn je concurrenten en wat doen ze? Niet voor niets wordt menig businessplan gekraakt vanwege geen of onzorgvuldig marktonderzoek. Het is de beste manier om te achterhalen of je kans van slagen hebt.
Veel starters zijn enthousiast bezig met hun nieuwe product, maar vergeten het commerciële aspect. Ze verzanden in technische details waar klanten niets mee kunnen. Een goede marktstrategie, waarbij je uitstippelt welke doelstellingen je nastreeft en welke segmenten je wilt bereiken, is de eerste stap naar een winstgevend bedrijf.
In de startfase is zaken doen veelal een kwestie van gunnen. Beginnende ondernemers zetten zo’n zeventig tot tachtig procent van hun diensten of producten af bij bestaande relaties – meestal kennissen uit hun vroegere werkkring. Dat geldt al helemaal voor startende zzp’ers. Denk dus aan je pr en laat je relaties weten dat je voor jezelf begint.
Valkuil #3: geld
Dat je geld nodig hebt om te ondernemen hoeven we je niet uit te leggen. In de startfase zijn twee zaken van enorm belang: financiering en cashflow. Wees daarom zuinig met je persoonlijke uitgaven en zoek naar goede investeerders. Je eerste startkapitaal komt vaak uit de familie- of vriendenkring.
Lees ook: tips voor een goede cashflow.
Valkuil #4: personeel
Wie in zijn eentje een bedrijf probeert te runnen, loopt al gauw tegen de eigen grenzen aan. Neem je tijdelijk personeel in dienst of een vaste kracht? Lees hier over hoe je nu juist kunt profiteren van flexibele arbeidskrachten. Let ook goed op bij het opstellen van een arbeidscontract.
Handiger is het om in de opstartfase gebruik te maken van freelancers – want flexibel inzetbaar. Bovendien heb je geen last van dure ontslagprocedures wanneer het niet goed gaat. Een uitzendbureau kan uitkomst bieden. Wel geldt voor beide oplossingen dat u meer moet betalen per gewerkt uur.
Lees ook het boek: een vliegende start als ondernemer
Alle artikelen uit de rubriek levensfasen op een rij.