“Een aantal maanden geleden begon ik me te ergeren. Bij de slager en op straat hoor je mensen over de crisis praten zonder dat ze een flauw benul hebben waar het echt over gaat. Het is alleen emotie: het gaat slecht. Terwijl de crisis voor ondernemers juist een gave tijd is, waarin je scherper wordt en kansen kunt pakken. Grote bedrijven zijn te log om snel te reageren op verandering. Maar mkb’ers kunnen dat wel, en moeten daarvan profiteren. Daarom heb ik www.stopcrisisnow.com opgericht. Zodat mensen hun positieve verhalen kunnen vertellen, als voorbeeld voor anderen.
Elke ondernemer met bewegingsvrijheid kan nu zijn kansen grijpen. Maar je moet wel op een andere manier over dingen nadenken. Veel bedrijven stoppen met adverteren nu het slechter gaat. Dan moet jij dat juist wel doen, want dan val je op. En aangezien consumenten minder uitgeven, maar nog wel aankopen doen, kun je acties houden. De eigenaar van een klein hotel in Amsterdam biedt klanten bijvoorbeeld bij hun boeking een gratis overnachting in het volgende jaar aan. Dat soort leuke, kleine acties onderscheiden je van de concurrent.
Je hoeft niet meteen kosten te schrappen, maar moet wel goed in de gaten houden wat je waaraan uitgeeft. Zorg dat je dienstverlening en productkennis op orde zijn en maak je verkooptechnieken harder en scherper. Wij hebben onze sales vooropgesteld, want ook wij maken mee dat klanten opdrachten uitstellen. Daarvoor in de plaats moet je andere klanten binnenhalen. Voorheen waren we misschien een beetje lui in sales, maar nu hebben we een volle pipeline en een aangescherpt businessmodel. We doen meer sales en betrekken iedereen in het bedrijf daarbij. De reacties die daarop komen zijn leuk, want klanten merken dat ze geen verkoper aan de lijn hebben, maar bijvoorbeeld een businessmanager die in zijn eigen bewoordingen vertelt. In Azië zien we daar al resultaten van, daar zijn in een paar weken tijd 64 meer afspraken ingepland waar voorstellen en deals uitkomen.
In Nederland spelen we veel in op pr en marketing, zodat we meer in de picture komen. We laten nog duidelijker zien dat wij voor klanten de omzet kunnen verhogen. Naar de klanten toe zijn we veel actiever geworden, communiceren meer. Doe een klantanalyse en kijk wat er speelt. Waar zijn ze mee bezig, hoe staan ze ervoor, waar hebben ze behoefte aan? Het is van belang dat je mensen hun schroom voor klantcontact aan de kant gooien en veel gaan bellen, e-mailen en naar klanten toegaan. En laat je betrokkenheid zien, bijvoorbeeld door artikelen uit te knippen die je over de klant hebt gelezen en te vragen hoe zij daarin staan.
In elk geval moet je niet wachten tot de recessie overwaait, dan vliegt je omzet achteruit. Je moet iets doen! Wij zien door onze verscherpte aanpak nog steeds een stijgende lijn in onze omzet, ook al is die minder sterk dan voorheen. Je moet niet stilzitten, maar hard aan de slag.”