Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Start-up Symbaloo krijgt KPN als concurrent

Symbaloo laat gebruikers online bureaubladen maken en delen. Telecomreus KPN is vast van plan aan de poten van Symbaloo te zagen. "Wij maken een veel beter product."

Symbaloo is ‘Startpagina.nl 2.0’: gebruikers stellen met allerlei nieuwe webtechnieken snel een persoonlijk bureaublad met links, nieuwsfeeds en zoekmodules samen. Geen tekstlinks zoals bij andere sites, maar veel vrolijke blokjes met logo’s. De site, nu bijna een jaar oud, groeit als kool.

 

Oprichter Tim Has geeft de cijfers: “Dagelijks bereiken we 25.000 actieve gebruikers. die raadplegen Symbaloo gemiddeld vier keer per dag. Per maand komen er 225 duizend unieke gebruikers. Er zijn ruim 1,1 miljoen eigen blokjes aangemaakt.”

 

Symbaloo is nu vooral populair in Nederland, maar heeft grote internationale plannen. Er zijn al versies voor Amerika, Spanje, Engeland, Frankrijk en België. Een van de investeerders in Symbaloo is multimiljonair Ton aan de Stegge (ex-Telfort).

 

Geldstromen

Symbaloo heeft volgens Has op dit moment twee geldstromen: commissie op elke keer dat een gebruiker via Symbaloo zoekt op Google en inkomsten via affiliate-netwerken. “We hebben duizenden affiliates doordat we zijn aangesloten bij meerdere netwerken. Elke keer als iemand via zijn startpagina bijvoorbeeld op Bol.com iets zoekt en uiteindelijk bestelt, krijgen we een klein bedrag.”

 

Has denkt dat het bedrijf ergens in 2009 ‘break even’ zal draaien. “Maar we willen intussen ook flink investeren, vooral in het ontwikkelen en verbeteren van de site.” In een jaar tijd groeide het aantal medewerkers van zes naar twaalf.

 

KPN wordt concurrent

Op eigen bodem duikt nu KPN op als mogelijke rivaal voor Symbaloo. Maandagmiddag gaf KPN in een filmpje een preview van KPNVandaag.nl, waar internetters straks zelf een eigen startpagina kunnen samenstellen. Ze kunnen onder meer voorkeuren voor nieuws en de vormgeving aangeven. KPNVandaag.nl moet uiteindelijk onder andere de grote portal Planet.nl vervangen, nu het telecombedrijf de naam Planet schrapt.

 

Is Has bang voor KPN? “Nee, ik ben niet bang dat zij een beter product maken dan wij. Van wat ik tot nu toe heb gezien, is KPNVandaag vooral interessant voor bestaande KPN-klanten en niet zozeer voor andere internetters. Bij KPN kan je kiezen uit zes nieuwsleveranciers, bij ons kan je kiezen uit vijfduizend sites en nieuwsfeeds die door onze redactie zijn goedgekeurd.” Ook het aanpassen van de vormgeving lijkt hem bij KPNVandaag niet heel erg ver te gaan.

 

Intussen blijkt Symbaloo al bezig met het ontwikkelen van een aangepaste variant van de site voor een andere ‘grote provider’. “Daarover wordt later deze maand meer bekend.” Naast dit soort whitelabel-sites verkoopt Symbaloo ook andere bedrijfsoplossingen, zoals een eigen bedrijfstartpagina op intranet.

 

Netvibes wel grote rivaal

Maandag lanceerde Symbaloo een belangrijke nieuwe feature: gebruikers kunnen eigen startpagina’s delen met anderen leden of met de buitenwereld. Daardoor kunenn ze nu met één klik een Euro2008- of iPhone-startpagina toevoegen aan hun tabbladen.

 

Bij de grote internationale concurrent, Netvibes, kon dat trouwens al langer. Bij Netvibes kunnen gebruikers een eigen ‘Universe’ aanmaken. Bedrijven doen dat daar ook al, soms als marketingtool. Verschil tussen Symbaloo en Netvibes is volgens Has dat de laatste vooral geld probeert te verdienen aan gesponsorde widgets. “Netvibes gelooft erg in widgets, wij wat minder. Wij willen het simpeler houden. Mensen zitten ook niet te wachten op veel gesponsorde content.”

 

In de toekomst is het ook mogelijk dat de data van Symbaloo op zichzelf een inkomstenbron wordt. Alle sites en nieuwsfeeds die mensen toevoegen aan hun pagina’s vormen tezamen een gigantische database over welke sites groepen mensen het interessantst vinden. Die geanonimiseerde data zou aan bedrijven kunnen worden verkocht. Has: “Daar denken we over na.”

 

Mobiel

Symbaloo werkt ook aan een mobiele versie die eind dit jaar klaar moet zijn. Google kwam vorige week ook met een mobiele editie van zijn startpaginadienst iGoogle. Has: “Nog maar een klein deel van de Nederlanders gebruikt mobiel internet erg actief, maar dat begint nu wel snel te groeien.”

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Maar eerst gaat de huidige site op de schop: verbeteringen in gebruiksvriendelijkheid staan op stapel. Usability bepaalt vooral of nieuwe gebruikers blijven hangen. “We komen bijvoorbeeld met verbeteringen waardoor het toevoegen van blokjes sneller gaat.”