Voordat de globalisering toesloeg, bestond thuiswerken uit folders vouwen, knopen aanzetten of ander geestdodend werk. Bedrijven wierven het losvaste personeel – vaak huisvrouwen – door ze in kleine krantenadvertenties gouden extra inkomsten te beloven. Huisvrouwen, thuiswerk, krantenadvertenties; het is inderdaad lang geleden.
Micro tasking
Tegenwoordig wordt werk uitbesteed in verre landen of, als het kleine bureauklusjes op de pc zijn, via micro-tasking. De Nederlande startup Roamler voegde daar vorige maand een mobiele variant aan toe: werk uitbesteden via de iPhone. Een eerste voorbeeld: Heineken vraagt de Roamler-gebruikers de schuimkragen in de horeca te controleren door een foto ervan toe te zenden. De gemeente Amsterdam brengt energieverspillende locaties in beeld door de burgers te vragen ze door te geven.
Mobile workforce
Via de app krijgen bedrijven toegang tot wat Roamler noemt een mobile workforce. Merken en bedrijven zetten de opdrachten uit tegen betaling (via PayPal) en punten. Die punten zouden toegang moeten geven tot complexere opdrachten. Na de eerste testfase met 50 Roamlers (de First Fifty) is de community sinds de lancering op 10 juni gegroeid naar meer dan 600 Roamlers. Met ruim 3800 ingestuurde opdrachten heeft de gemiddelde Roamler meer dan 6 opdrachten gemaakt.
Uitrol
Zo te zien zal Roamler niet direct ingezet om complexe taken om reden van efficiency uit te besteden. Het lijkt wel een leuke gimmick om marketing mee te bedrijven en contact te houden met loyale klanten. Met het bedrag dat in de eerste investeringsronde bij een informal is opgehaald, wil Roamler zijn dienst uitbreiden, ontwikkelaars aannemen In eerste instantie richt Roamler zich op uitrol binnen Nederland. Zodra de dienst hier klaar voor is, zal verdere uitrol plaatsvinden.