Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Reclame: de natte vinger voorbij

De voors en tegens achter elke mediacampagne kennen? De vijfde, herziene editie van het boek Media & Reclame zet ze overzichtelijk op een rij.

 

Reclame maken is hogere wetenschap. Er was een tijd dat adverteerders een lastige keuze hadden waar ze hun boodschap moest plaatsen: Boekrecensie:
Media & Reclame
Onder redactie van John Faasse, Marjolein Moorman en Peter Neijens
Noordhoff, 225 pagina's
n de krant? Op de radio? In een tijdschrift? Inmiddels is die keuze duizend keer lastiger. Waar besteden we ons marketingbudget: op tv, zo ja een nationale of regionale zender? Of misschien een themakanaal? Toch maar liever in een gratis op de ov-stations uitgedeelde krant of een huis-aan-huiskrant? Of op een van de 1 ziljoen websites die het immer uitdijende internet rijk is?

Wat zijn de voor- en nadelen van elk medium? Waar is de reclame-euro het best besteed?

In grote bedrijven kan deze schier onoplosbare puzzel worden gedelegeerd aan de marketingafdeling, maar in middelgrote bedrijven is het vaak een van de directieleden die de keuze moet zien te maken. Hij of zij kan veel baat hebben bij de vernieuwde editie van Media & Reclame, een handzaam boek waarin de overwegingen achter elke mediastratiegie op heldere manier op een rij worden gezet.

In veel opzichten is het een bewonderenswaardig boek. In de eerste plaats om zijn leesbaarheid en toegankelijkheid. Verder omdat het volgepakt is met informatie, de voors en tegens van de verschillende media worden onderbouwd met relevante cijfers. Verder omdat het de vele vaktermen uit het mediaplannersvak kort behandelt, van bursting/dripping tot twinspot en van DMS (Decision Makers Survey) tot CPM (costs per mille). Daarmee kan het boek worden beschouwd als een spoedcursus mediaplanning-for-dummies, en dat voor 39 euro!

De vorige editie van het boek, uit 2003, was natuurlijk hopeloos verouderd. Het nadeel van een boek als dit is dat het bij wijze veroudert waar je bij staat. Ga maar na wat er alleen al in 2010 is gebeurd: de doorbraak van de smartphone en de opkomst van de ‘pads’ zoals de iPad, de toename van de digitale themazenders, een geweldige toename in het gebruik van social media zoals Facebook. Nieuwe kanalen die stuk voor stuk nog ongekende mogelijkheden bieden voor marketing en communicatie. Het hoofdstuk over internetreclame, geschreven door Marco Derksen, geeft uitstekende basiskennis, maar zal over een half jaar ongetwijfeld al weer achterhaald zijn. Om de informatie up to date te houden heeft de uitgever een website ingesteld waar nieuwe ontwikkelingen en recente cijfers te vinden zijn.

Bestel dit boek online

 

 

 

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

MT neemt elke vrijdag een nieuw (management)boek onder de loep. Eerdere recensies.

Lees ook: