Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Radio- of tv-reclames? Geloven ze niet in bij AFAS: ‘Je klanten raken erdoor geïrriteerd’

Leverancier van managementsoftware AFAS, je ontkomt er niet aan in Nederland: zowel in de sport-, theater- als muziekwereld sponsort het bedrijf alom. Sprout spreekt ceo Bas van der Veldt en cmo Martijn Delahaye over hun marketingstrategie in de nieuwe groeigids Op jacht naar de juiste klant.

‘We doen de marketing en communicatie met tien medewerkers en een budget van 7 miljoen euro. Daarmee moeten ze 2.000 afspraken realiseren voor onze accountmanagers, die onze klanten – bedrijven met meer dan 20 medewerkers, verdeeld over 120 branches – bezoeken. Veel organisaties kennen ons allereerst door de sponsorships van onder meer het AFAS Stadion in Alkmaar, het AFAS Circustheater en AFAS Live in Amsterdam. Bij die laatste overeenkomst hebben we langer nagedacht over de naam dan over het contract. Het gaat om grote bedragen en dan spreekt onze onderbuik: voelt dit goed en gaan we hier verschil mee maken? We kijken scherp naar de investering en het toekomstperspectief van zo’n samenwerking, maar gaan niet berekenen hoeveel klanten we terugkrijgen voor onze euro’s. Dat is zo’n nattevingerwerk dat je het net zo goed niet kunt berekenen. Besteed je tijd liever aan beoordelen of het past bij je organisatie en of je gelooft dat het je iets gaat brengen.’

Wie: Bas van der Veldt en Martijn Delahaye
Wat: ceo en cmo van AFAS Software
Omzet in 2019: 166,6 miljoen euro
Medewerkers: 500 fte

‘Onze sponsorships hebben drie overkoepelende thema’s: sport, theater en muziek. Het zijn vaste locaties, waar wij klanten een belevenis kunnen aanbieden. De contactfrequentie moet daarbij hoog zijn: voetbal is er elke twee weken, er zijn 200 concerten per jaar in AFAS Live, het Circustheater zit elke avond vol. En onze sponsorpartners moeten professionele organisaties zijn, geen privépersonen. We krijgen wekelijks een hele rits aanvragen, van schaatsers of wielrenteams. Maar die komen niet structureel op tv. Bovendien zijn dergelijke sporten kapotgesponsord.’

‘Wat bij ons goed werkt, zijn evenementen. Dat geeft de ruimte om ons verhaal te vertellen. Potentiële klanten krijgen dan een goed beeld wie wij zijn en waar wij voor staan. En dat is zeker schaalbaar: op ons kantoor in Leusden alleen al komen nu jaarlijks 30.000 mensen over de vloer voor diverse trainingen en evenementen. Het theater in ons huidige pand heeft ruimte voor 350 bezoekers; in het nieuwe pand, dat eind 2020 geopend wordt, zijn het er 800. Mensen komen bij ons voor inspiratie. Ze zijn benieuwd hoe wij dingen doen, en dingen niet doen. Dat we geen printers of secretaresses hebben, bijvoorbeeld. Hoe doe je dat in de praktijk? Het is voor ons de uitdaging om die inspiratie om te zetten in actie: vervolgafspraken voor sales.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Wij geloven ook niet in interruptiemarketing. Je zult van ons geen banners tegenkomen, pre-rolls, radio- of tv-reclames. Daar raken je klanten alleen maar door geïrriteerd, wij willen positiviteit oproepen. Wel hebben we één dag alle reclameblokken op Sublime FM opgekocht. Dan hoorde je één keer per uur: ‘Deze reclamevrije dag wordt u aangeboden door AFAS.’ Dat is toch lachen?’


GroeigidsRest van het artikel lezen? Deze vind je in de nieuwe groeigids Op jacht naar de juiste klant van Sprout. De groeigids is te koop in legio boekenwinkels en online via Managementboek.nl, voor €20,00.