1. Stuur nieuwsbrieven alleen met toestemming
Niets vervelenders dan een nieuwsbrief ontvangen waar je niet om hebt gevraagd. Sterker nog: het is verboden. Maak de opt-in duidelijk en herkenbaar.
2. Behandel online klantenservice als echte klantenservice
Klantenservice blijft klantenservice, ook al staat er ’online’ voor. Denk er niet te makkelijk over en blijf professioneel. Blijf het klantgesprek ook online houden, en ga niet bellen.
3. Personaliseer de Linkedin-invite
“I’d like to add you to my professional network on Linkedin.” Deze zin is niet goed voor een eerste digitale indruk. Maak de uitnodiging op zijn minst persoonlijk.
4. Volg met mate
Een hoog aantal followers op Twitter hebben is aardig, maar maak er geen doel van. Mensen volgen en hopen dat ze terug gaan volgen, is not done.
5. Wees zuinig met hashtags
Je tweet volstampen met hashtags kan echt niet meer: dat komt over als spam. Eentje is meer dan genoeg.
6. Vermijd de ’sociale smeekbede’
Vragen om een like, retweet of share moet je te allen tijde vermijden. Nogal opdringerig, nietwaar? Het is de truc om jouw fans of klanten dat uit zichzelf te laten doen.
7. Automatiseerde DM’s
Stop met geautomatiseerde direct messages op Twitter. Iemand het gevoel geven dat hij of zij één van de velen is, is nooit goed.
8. Ere wie ere toekomt
Het gebeurt helaas wel eens: goede social media statusupdates worden hergebruikt zonder dat de originele plaatser daar credits voor krijgt. Geef deze altijd en wie weet heb je er een nieuw contact bij.