“Persoonlijk werd ik er gek van dat er geen enkele goede tool te vinden is om nieuws en sociale updates te volgen”, legt De Raaf de oprichting van zijn dienst uit. “Natuurlijk zijn er tools als Google Reader, Flipboard en Tweetdeck, maar het grote gemis is een goede filter en de mogelijkheid terug te kunnen gaan in de tijd, iets wat zelfs bij Facebook niet kan. Daarom biedt Totally.me een kalenderfunctionaliteit en een zoekoptie.” Het oorspronkelijke idee van De Raaf was om alleen een aggegratiedienst te bouwen, ‘maar uiteindelijk hebben we het concept verder uitgebreid met meer gepersonaliseerde functionaliteit, meer ‘social’ elementen, bookmarks en widgets. Het is nu eigenlijk een combinatie geworden van een gepersonaliseerde startpagina met al je nieuws en updates uit meer dan 15 sociale media netwerken, inclusief Pinterest.”
Nadat De Raaf in maart een seed-investering van 100.000 dollar ontving, heeft hij een team van zeven man om zich heen gebouwd. In de tussentijd heeft hij al wat publiciteit voor zijn product gegenereerd. “In september is Totally.Me voor het eerst gepresenteerd tijdens TechCrunch Disrupt in San Francisco. Bijna elke bezoeker bij onze stand wilde zich het liefst meteen aanmelden, maar omdat we pas in november live zouden gaan, moest men zich voorinschrijven hetgeen iedereen heeft gedaan. De reacties waren overweldigend.”
Hoe wil je aan de dienst verdienen?
“Middels het best bewezen model van vandaag de dag, namelijk affiliate marketing waarbij winkels ons een commissie betalen als wij klanten doorsturen naar hun webwinkel. Daarnaast zijn er al enkele gesprekken gaande met bedrijven die bereid zijn om geld neer te leggen voor branding van hun merk omdat Totally.Me niet alleen weet wat de gebruiker leest, maar ook wat men liever niet leest.”
Is 100.000 dollar groeikapitaal voorlopig genoeg?
“Door alle aandacht en interesse zijn we op dit moment met enkele investeerders in gesprek voor een financieringsronde van 1 miljoen dollar. De verwachting is dat deze ronde ergens rond de jaarwisseling afgerond is, zodat we Totally.Me verder kunnen uitbreiden met additionele plannen die ondertussen zijn ontstaan.”
Wat voor resultaten wil je volgend jaar boeken?
“Doel voor eind 2012 is minimaal 25.000 gebruikers en voor eind 2013 wil ik minimaal de grens van 500.000 gebruikers passeren. Om dit laatste te bereiken zijn er gesprekken gaande met potentiële contentpartners, die interesse hebben in een whitelabel-samenwerking. Ook hebben we twee ‘viral’ tools ontwikkeld. We zijn voornamelijk op zoek naar partners die toegang hebben tot miljoenen consumenten.”
‘Ik ben wat sceptisch of het Totally.me gaat lukken’Robert Verwaayen, principal bij de Nederlandse investeringsmaatschappij Prime Ventures, vergelijkt Totally.me met dagbladen. “Het verzamelen van en het selecteren van nieuws is iets wat kranten in feite ook doen. Het innovatieve van diensten als Totally.me is het kunnen automatiseren en personaliseren van die beide functies door de ‘interest graph’ en de ‘social graph’ van gebruikers te benutten. Keiharde pijnpunten lost het niet op, maar het zou een hoop gemak kunnen bieden. Dat is niet alleen afhankelijk van slimme databasetechnologie en algoritmes, maar ook in hoge mate van een intuïtieve gebruikservaring. Ik zou toch een hoop afkijken bij Flipboard. Zij zijn momenteel de koning van ‘social news’.” Totally.me bevindt zich in een roerige en tevens nog onzekere markt, zo constateert Verwaayen. “De opkomst van mobiel en tablet zorgt ervoor dat we op andere manieren nieuws consumeren en daar springen bedrijven zoals Flipboard, Pulse, News.me, en Google (Google Currents) op in. VC’s in Silicon Valley gooien er een hoop geld tegen aan. Flipboard heeft al 60 miljoen dollar opgehaald en is nog verlieslatend. De verwachtingen over deze categorie zijn dus hoog, maar tegerlijkertijd begint het druk te worden.” Dat er echter een mooie business te bouwen is tussen content van derde en de gebruiker, heeft Google natuurlijk al bewezen in de search categorie, zo ziet hij. “Een soort zelfde ‘affiliate’ model is dus logisch bij concepten als Totally.me. Hun technologie organiseert content van anderen en biedt dat op een gemakkelijke manier aan de gebruiker, en die vindt derde partijen weer interessant. Het mooie is natuurlijk dat Totally.me nul kosten heeft aan de content, want die plukken ze gratis.” Dat de content niet van Totally.me is, kan een risico vormen. “Onlangs hebben ‘Wired’ en de New Yorker zich teruggetrokken als publicatie op Flipboard. Zij vonden het delen van omzet met Flipboard uiteindelijk niet attractief. Flipboard was in de ogen van de New Yorker en Wired gewoon een ordinaire ‘content vampire’. Dit is natuurlijk een conflict wat zich wel vaker in de digitale industrie afspeelt en ik denk dat de risicos voor Totally.me hier beperkt zijn. Er zullen best content partners beschikbaar zijn die wel graag hun artikelen zo veel mogelijk verspreiden.” Verwaayen wijst er wel op dat omzet genereren uit advertentie en branding op korte termijn wat lastiger is met een target van 500k gebruikers. “Dat zijn simpelweg niet voldoende ‘eyeballs’ voor de meeste A-merken.” Verwaayen concludeert dat Totally.me op papier een goed concept is, ‘alleen spelen ze in een drukke markt’. “Om na de geplande 1 miljoen dollar een vervolginvestering op te halen zullen de mannen solide bewijs moeten tonen dat ze, ondanks de grote concurrentie, een dienst in handen hebben die veel gebruikers aan trekt die totally.me regelmatig gebruiken. Zogenaamde ‘product-market fit’. De gedachten van veel Silicon Valley VC’s is dat het verdienmodel en vermogen dan later vanzelf op z’n plek komt. Ik ben wat sceptisch of ze dat gaat lukken. Maar eerlijkheidshalve had ik de potentie van een internetdienst waarmee gebruikers korte berichtjes van maximaal 140 tekens publiceren ook niet helemaal zien aankomen.” |