Bedrijven die succesvol nieuwe producten of diensten aan de man weten te brengen, doen het op drie punten beter dan hun falende concurrenten.
Gemeenschappelijke deler is dat deze ondernemingen vroeg in het proces hun doelen al helder voor ogen hebben, ze een sterke projectcultuur op de werkvloer koesteren en opvallend intensief contact onderhouden met klanten. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau McKinsey naar de processen die bedrijven doorlopen bij het ontwikkelen van nieuwe producten.
Bij de onderzochte bedrijven die de drie genoemde punten toepassen, zijn de projecten in de meeste gevallen op tijd af, is het geen probleem om binnen het gestelde budget te blijven en worden de verdientargets beduidend vaker gehaald. Dit in tegenstelling tot ondernemingen die de drie punten niet aanhouden. Uit het onderzoek blijkt verder dat de succesvolle bedrijven in het bijzonder aandacht hebben besteed aan de opbouw van de teams en het krijgen van de juiste personen op de juiste plekken.
De drie cruciale punten:
1. De juiste focus
Een team dat goed inzichtelijk heeft welke verschillende processen een project doorloopt, is beter in staat afwegingen te maken tussen product performance en zaken als kosten, risico’s en tijd tot het in de markt zetten. Wie dit soort zaken al in de beginfase goed doordenkt, voorkomt onnodige vertragingen. Een project heeft bovendien een grotere kans van slagen wanneer voor de aftrap aan alle betrokkenen helder wordt gecommuniceerd wat de plannen zijn.
2. Projectcultuur
Personeel dat veel werk op zijn bord krijgt, bepaalt vaak zelf aan welke klussen het prioriteit geeft. Voorkom dat het innovatietraject ondersneeuwt. Zorg ervoor dat het project centraal komt te staan. Scherm uw krachten zoveel mogelijk af van extra werkzaamheden en creëer een cultuur waarbinnen het vanzelfsprekend is dat veel aandacht naar dat ene project gaat.
3. Klantcontact
Succesvolle innovators blijken intensief contact met de klant te onderhouden in alle fasen van het ontwikkelproces. Test de nieuwe producten regelmatig en betrek de afnemer hierbij. Onderzoek continu wat de klant precies wil en spring hier op in. Dit voorkomt vertragingen en leidt tot grotere klanttevredenheid.
Meer lezen over uitblinken en Nederlandse uitblinkers? Kijk op bmc.mt.nl. Daar vindt u ook alles over de verkiezing van Best Managed Companies.
Lees ook het boek Hoe lanceer ik een nieuw product of volg het Innovatiecongres (21-09)