Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlandse webondernemer scoort met Black Friday

Black Friday, de dag waarop in Amerika traditioneel de kerstverkopen losbarsten met een prijzencircus, is overgewaaid naar Nederland. Dat merkt ondernemer Pablo Druijts, die met Blackfridaynederland.nl heel slim inhaakte op het fenomeen.

Even voor de Nederlanders die niet zo tuk zijn op korting: in de States is het donderdag Thanksgiving. Iets met kalkoen en samenkomen. De dag erop heeft half Amerika vrij, om massaal de winkels in te stormen om de kerstinkopen te gaan doen. Die vrijdag is Black Friday gedoopt vanwege de drukte in de fysieke winkels, die nog eens wordt aangejaagd door de retailers met aantrekkelijke kortingen.

Dat kortingencircus is zo zoetjesaan naar Nederland overgewaaid, waar Apple, Media Markt en andere verkopers van elektronica de afgelopen jaren al inhaakten met tijdelijke acties. Op de site Blackfridaynederland.nl vind je de acties van dit jaar keurig bij elkaar. Media Markt stunt met cashbackdeals, Centralpoint doet wat van telefoons af en Wehkamp prijst ook een deel van zijn assortiment af de komende dagen.

Koopjesjagen

Wie e-commerce een beetje kent, snapt dat Blackfridaynederland geen hobby is van een enthousiaste koopjesjager: eigenaren van een website die bezoekers doorsluizen naar webwinkels krijgen in de regel een vergoeding voor het aanbrengen van dat verkeer, mits dat leidt tot een verkoptransactie. Affiliate marketing heet die business, en wie Bol.com, Media Markt en de rest omzet weet te bezorgen, pakt daar een percentage van mee. Afhankelijk van het product kan dat oplopen tot 20 procent of meer.

De ondernemer achter Blackfridaynederland.nl is het inderdaad te doen om die affiliate-inkomsten, daar doet hij niet moeilijk over. “Ik werk gewoon fulltime bij een werkgever, maar kijk ook goed om me heen hoe ik met websites geld kan verdienen,” zegt Pablo Druijts (27), die overdag als trainee zakelijke klanten van Rabobank Bommelerwaard helpt.

Trefwoorden

Blackfridaynederland is tot stand gekomen volgens het online marketingboekje: speur goed met de analysetools van Google op welke trefwoorden naar welke producten of diensten druk wordt gezocht op internet, en kijk hoeveel concurrentie er is: hoeveel ondernemers al inzetten op dezelfde zoekwoorden.

Druijts stelde vast, dat de zoekopdracht ‘Black Friday’ in november ook in Nederland een flinke piek vertoont, terwijl andere ondernemers daar nog nauwelijks aandacht voor leken te hebben. Hij begon daarom in de zomer met het aanmaken van de domeinnaam – Blackfriday.nl was al vergeven – en verzamelde informatie over de partijen die ook in 2014 al stuntten met acties. Hij vulde de site met voldoende content om, als de kortingswoede eenmaal zou oplaaien, goed te scoren in Google.

Geslaagd

En zijn opzet is geslaagd. Meer dan: “Het loopt echt flink boven verwachting: sinds deze week sta ik bovenaan in de zoekresultaten bij Google, het verkeer loopt op en ik kan alle verzoeken van partners nauwelijks aan.”

Precies: bij de eerste e-commercepartijen moest Druijts zich nog zelf aanmelden als affiliate-partner, maar nu is het omgekeerd: retailers die iets willen doen de komende dagen, snappen dat ze via Blackfridaynederland extra aandacht kunnen genereren. “Ik heb 2 dagen vrij genomen, mijn vriendin helpt me ook een handje maar ik kan niet meer alle partijen een uitgebreide informatiepagina bezorgen.” De nieuwsbrief die Blackfridaynederland verstuurt, heeft inmiddels 2500 abonnees.

Doorklikken

Druijts verwacht dat zijn site de komende dagen telkens minimaal 50.000 bezoekers of meer zal trekken, maar de hamvraag is natuurlijk hoeveel mensen zullen doorklikken naar de webwinkels om daar een aanschaf te doen. “Er wordt behoorlijk doorgeklikt, maar de daadwerkelijke bestellingen moeten nog op gang komen, zo te zien. Ik hoop, of verwacht liever gezegd, dat vooral in het weekend veel zal worden gekocht. Daar zit in de regel de piek.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Van de omzet die dat hem oplevert, durft Druijts alleen een ruwe schatting te maken: ergens tussen de 2.000 en de 10.000 euro. Niet slecht, voor twee snipperdagen en een ondernemer die zich nog moet inschrijven bij de Kamer van Koophandel.

“Haha! Dat ga ik op 1 januari wel doen. Ik doe nu vooral ervaring op met Black Friday en bouw een mooie uitgangspositie op voor volgend jaar. Het is op de een of andere manier allemaal goed op zijn plaats gevallen.”