Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlandse tool voor Twitterreclame

Een Nederlands social mediabureau komt met Soda, een tooltje voor het adverteren via Twitter. Promoten van tweets en twitteraccounts, kunnen we daar wat mee? Sprout vraagt het Peter Evers van Soda.

1. Wat is Soda?

‘Wij zijn de eerste Nederlandse Twitter marketing partner, zoals dat officieel heet, en de vierde in Europa. We hebben rechtstreeks toegang tot de systemen van Twitter waarmee je accounts of tweets kunt promoten. Daarvoor hebben we een tool gebouwd, Soda, die superhandig is in het gebruik. Dat betekent: toegankelijk voor de creatieven die normaal als communitymanager actief zijn. Je hoeft geen wiskunde gestudeerd te hebben om een campagne uit te zetten. Tot nu toe kon je via andere – meestal Amerikaanse – platformen ook met promoted tweets werken, maar dat is echt een stuk ingewikkelder.’

2. Hoe werkt Twitter-adverteren?

‘Simpel: je logt in en bepaalt voor welke Twitteraccount je een campagne wilt opzetten. Je moet bepalen of je je account wil promoten of een enkele tweet. Vervolgens is het een kwestie van de content maken, kiezen of je mobiel of desktop of allebei wil inzetten, en de periode en je doelgroep kiezen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

3. Wat kost het?

‘Je moet een kredietlijn openen bij Twitter, van 10.000 euro. Dat is een boel geld, zeker voor de glazenwasser op de hoek, maar onze verwachting is trouwens dat dat bedrag snel omlaag zal gaan. Je rekent vervolgens af per engagement: zoals je op het web cpm had, rekent Twitter in cost pert engagement ofwel cpe. Een engament kan een follow zijn, een retweet of een impressie. Hoe veel je betaalt per engament, hangt af van het tijdstip dat je kiest, de doelgroep en de keywords: het is een marktplaats, waar de prijzen hoger liggen al naar gelang de vraag. Maar daar ligt een taak voor ons: je moet goede keuzes maken om te zorgen dat je rendement scoort.’

4. Maar werken promoted tweets wel?

‘Je moet voorkomen dat mensen teleurgesteld zijn als hun hele feed overstroomt met niet relevante advertenties. Daarom geldt ook hierbij: zorg dat de content interessant is en de juiste doelgroep bereikt. Als je dat goed aanpakt, mag je rekenen op een engagement van 3 tot 5 procent, dat is een stuk hoger dan wat je via Facebook tegenkomt. Een voorbeeld van een succesvolle campagne is die van Heinz Ereburger: je kon een foto van je favoriete hamburger posten met de hashtag ereburger. Dat leverde 150 plaatjes op, 1600 nieuwe volgers en een engagment rate van tegen de 13 procent. Tegen 4 cent per engagement aan kosten.’