Daily Media is nu nog een onbekende naam in de snelle wereld van internet-tv, waar nieuwe namen als Slingbox, Joost en Avinity strijden met gevestigde partijen als Philips, Sony, Microsoft en Apple.
Je zou het niet zeggen als je de oprijlaan opdraait en de kantoorvilla met rieten dak ziet, maar ook deze Nederlandse start-up uit het Brabantse dorp Wijk en Aalburg mengt zich in de strijd.
Weer tot porno
Kort gezegd kan het kastje van Daily Media alle mogelijke internetcontent op het televisietoestel tonen. Het enige wat nodig is: een internetverbinding. Vervolgens verschijnt een menu met niet alleen keuzes voor reguliere tv-zenders of gratis internet-tv, maar nog veel meer: van weer en verkeer, tot e-mail, online videotheken, internetbankieren, YouTube, games en natuurlijk ook porno en gokken. Wie een internetcamera toevoegt kan ook bellen en videochatten. Aan een systeem waarmee eenvoudig online betaald kan worden, werkt Meijndert nog. “Gebruikers betalen door hun pincode met de afstandsbediening in te voeren. We zien al wie ze zijn in ons systeem.”
Einde kabelbedrijf?
De afgelopen vier jaar werkte CEO Hennie Meijndert in betrekkelijke stilte aan zijn ‘model om tv open te breken’. Hij verwacht dat er over vijf jaar geen televisieabonnement meer nodig is: alles is op internet te zien. “De bandbreedte is snel genoeg, de prijzen laag genoeg, de videocompressietechnieken verbeteren nog regelmatig. Het via internet verspreiden van televisie wordt steeds goedkoper. Steeds meer zenders en filmstudio’s zijn al begonnen met digitale verspreiding. Dit is niet te stoppen.”
Reacties
De reacties uit de markt zijn overweldigend. Het kastje van Daily Media wordt uitgeprobeerd door vertegenwoordigers uit Amerika, Engeland en Ecuador. Bij het Japanse telecombedrijf NTT Docomo testen ze hem ook. Ook internetchef Erwin Blom van de VPRO toont zich enthousiast: “Bij het zien ervan dacht ik onmiddellijk: dit kastje zou de belofte wel eens heel erg waar kunnen gaan maken”, schreef Blom op zijn blog.
Adverteren
Daily Media wil (nog) niet naar de consumentenmarkt. De omzet moet komen uit grote bedrijven die zijn systeem verkopen en distribueren. Dat kunnen tv-aanbieders of zenders zijn, maar Meijndert denkt ook aan grote winkelketens als Gamma en Mediamarkt. “Zij kunnen bijvoorbeeld knoppen toevoegen naar de eigen website.”
Ook is het mogelijk om te adverteren naar het gebruikersprofiel van de klant. Meijndert: “Met ons systeem kan je gericht adverteren.”
Honderdduizend kastjes
Daily Media heeft nu achttien medewerkers. Snelle groei wordt verwacht. Meijndert voert gesprekken met enkele bedrijven, waaronder een grote financiële instelling, die honderdduizenden kastjes willen bestellen.
Binnenkort moet Daily Media de markt op. De concurrentie, het gerucht gaat dat Google werkt aan een vergelijkbaar systeem, maakt dat er snelle stappen genomen moeten worden: een technische voorsprong op dit gebied is nooit permanent. Op dit moment haalt de onderneming de laatste ‘bugs’ uit het systeem. “In januari zijn we vrijwel klaar en in maart verwachten we de eerste kastjes te kunnen verspreiden.” De hardware zelf komt uit China waar Meijndert contact heeft met een fabriek die een half miljoen stuks per maand kan produceren.
Meijndert en enkele private investeerders hebben het bedrijf tot nu toe gefinancierd. “Volgend jaar gaan we omzet maken. En in 2009 moeten we uit de kosten kunnen komen.” Als hij tenminste niet wordt overgenomen. “Dat sluit ik ook niet uit.”
Auteur: Tonie van Ringelestijn