Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlandse start-up bedenkt 0900-email

Gewaagd concept: klanten laten betalen voor het sturen van e-mail. De Nederlandse start-up Port O'Mail beweert als eerste 'betaalde e-mail' aan te bieden.

Port O’Mail, opgericht door internetondernemer Aernoud de Vries, is niet het zoveelste bedrijf dat een anti-spamfilter aanbiedt. Dat Port O’Mail spam tegengaat is eigenlijk een bijkomstigheid, vindt De Vries. Kern van zijn webdienst is dat mensen die een mailtje willen sturen daar een vooraf vastgesteld bedrag voor moeten betalen.

 

Wie een mail stuurt naar een speciaal Port O’Mail-adres krijgt het bericht terug dat er voor het sturen van de mail betaald moet worden. Bij particulieren kost dat 1 eurocent per mail, bij zakelijke adressen kunnen ondernemers zelf het bedrag instellen. Het betalen gaat via gebruikelijke online betaalmethodes. Wie maar 1 cent hoeft te betalen wordt gevraagd een minimaal tegoed van ongeveer een halve euro te kopen. De rest van het geld kan later worden gebruikt voor het sturen van mails. Particulieren kunnen het geld verdiend met de e-mails ook doneren aan goede doelen.

 

“Met een betaald mailadres kan je als ondernemer bijvoorbeeld support bieden via e-mail. In plaats van een 0900-nummer gebruik je dan een Port O’Mail-adres,” zegt Aernoud de Vries. Port O’Mail gebruikt onder meer de domeinnamen 0900mail.com en 0800mail.com. Medio januari gaat de internetdienst van start.

 

Eerste

De Vries denkt de eerste te zijn met het concept ‘betaalde e-mail’. “Ik vroeg me af of dit nog niet eerder gedaan was en we hebben lang gezocht maar niks gevonden. Bellers vragen ook niet om 0900-nummers, maar ze worden wel vaak gebruikt. Terwijl dezelfde behoefte er is voor e-mail”, aldus De Vries, die al bijna 13 jaar actief is in de internetwereld.

 

Toch is betaalde e-mail als helpdesk volgens hem anders dan 0900-nummers. “Bij ons heb je een vast bedrag, terwijl je vooraf bij 0900-nummers nooit weet hoeveel het gaat kosten, omdat je niet weet hoe lang je moet wachten voordat je aan de beurt bent. Bij een betaald mailadres kan je mensen bijvoorbeeld meer laten betalen voor een antwoord binnen een paar uur en minder voor een antwoord binnen enkele dagen.”

 

SMS ook duur

Of mensen wel bereid zijn te betalen? “Voor alle vormen van communicatie zijn mensen bereid te betalen als ze het belangrijk genoeg vinden. Voor zoiets als sms betaalt men ook bakken geld. Waarom zou je dan niet bereid zijn te betalen voor een mailtje waar je veel meer mee kan communiceren?”

 

Voor kleine zakelijke gebruikers kan Port O’Mail ook een interessante oplossing zijn tegen spam, denkt hij. “Zelfstandigen en kleine bedrijven met eigen domeinnamen hebben veel last van spam en junkmail. Dat los je met ons systeem wel effectief op.” De Vries denkt dat de meeste mensen voor vrienden hun gebruikelijke, gratis adres zullen houden, maar dat een Port O’Mail-adres daarnaast interessant blijft om bijvoorbeeld op een eigen bedrijfssite te plaatsen.

 

Goede doelen

Denkt hij niet dat veel mensen betalen zullen proberen te omzeilen door op zoek te gaan naar een ander mailadres voor een bedrijf of persoon? “Natuurlijk is dat een logische gedachte. Mensen hebben dit nog nooit gezien. Daarom hebben we de eerste drie keer dat je een mailtje stuurt dit gratis gemaakt. In de mails die je terugkrijgt, krijgt de e-mailer uitleg over het systeem. Bij de vierde mail hopen we dat mensen gewend zijn aan het fenomeen.”

 

Gebruikers van Port O’mail kunnen ook instellen dat het bedrag dat ze verdienen met het ontvangen van mails moet worden gedoneerd aan een goed doel. De verzender krijgt het goede doel te zien in de Port O’Mail-berichten. De Vries zegt dat er in eerste instantie een keuze uit 25 goede doelen komt.

 

De Vries had eerder het internetbedrijf Media dell’ Arte, dat rond de eeuwwisseling eerst werd verkocht aan Lost Boys en enkele jaren later aan Lync Interactive. Hij bedacht het concept van Port O’Mail en externe programmeurs bouwden de toepassing.Een groep investeerders heeft geld gestoken in het bedrijf. “Zij zijn heel enthousiast en willen Port O’Mail ook zelf gebruiken omdat ze in het concept geloven.” Hoeveel geld er in het bedrijf is gepompt, mag De Vries niet zeggen. “We beginnen in Nederland en als het aanslaat breiden we uit naar andere landen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Door Tonie van Ringelestijn