Goeie stunt: AFAS kocht ooit een dag lang alle reclameblokken op Sublime FM op. ‘Dan hoorde je één keer per uur: ‘Deze reclamevrije dag wordt u aangeboden door AFAS.’ Dat is toch lachen?’ zegt Bas van der Veldt in de nieuwste groeigids van Sprout, Op jacht naar de perfecte klant. De ondernemer achter het softwarebedrijf deelt in de gids zijn learnings over marketing, en wil maar aangeven dat je er niet komt met alleen maar roepen dat je bestaat en de beste bent. Van der Veldt heeft een flink marketingbudget, maar houdt zijn team zo klein mogelijk en leidt ze liever zelf op als marketeer. ‘Als je een beetje leuk en creatief bent, leren we je dat vak wel.’
Geld overmaken naar Google
Want marketing is inderdaad meer dan een strak logo en geld overmaken naar Google en Facebook. Groeiondernemers met ambitie moeten daarom een perfect gevoel ontwikkelen voor waarom hun product of dienst bestaat, hoe ze die boodschap binnen krijgen bij de ideale klanten, waar ze die te pakken kunnen krijgen en hoe ze een betekenisvolle relatie met ze aan kunnen gaan. Daarbij helpen creativiteit, de inzichten van marketingoeroes, buyer personas en natuurlijk de tools die chocola maken van data, zoveel mogelijk data.
Growth marketing en influencers
In de Sprout groeigids over marketing komen het ontwikkelen van je marketingstrategie aan bod, de trucs van growth marketeers en de zin en onzin van influencers. Maar schrijver Alex van der Hulst en de redactie van Sprout combineren die wetenschappelijke inzichten en de nieuwste tools en methodes met de learnings van ervaren ondernemers. Behalve Van der Veldt delen ook onder anderen Juul Manders van BALR., Taco Carlier van VanMoof, Manon van Essen van Magioni, Robert Vis van Messagebird en Marlous Daniels van Hotelgift hoe zij scoren met marketing. Samen met de groeiexperts van nlgroeit, EYnovation, GoFastForward en Erasmus Centre for Entrepreneurship laat Sprout zien hoe je de perfecte klant verleidt.
Iconische VanMoof
Voor Carlier moet vooral zijn product en het ontwerp daarvan klanten verleiden: de VanMoof is een elektrische fiets met een inmiddels iconisch uiterlijk, die wereldwijd wordt verkocht – 80 procent van de omzet komt van buiten. ‘Primair richten we ons met 50 man op het product. De 15 mensen op marketing gooien af en toe olie op het vuur, zo zie ik het.’ Voor VanMoof werken content marketing en social media heel goed. Aan afiliate marketing – tegen commissie leads binnenhalen via derden – doet fietsenmaker Carlier niet. Maar hij gaat wel hard op weg naar de ultieme ambitie: to get the next billion on bikes.
Brutaliteit van Magioni
Haar merk staat voor guilt free pizza: Manon van Essen timmert met Magioni aan de weg met groentenbodems die pizza’s minder calorierijk maken. En daarmee daagt ze met haar kleurrijke merk zowel de Domino’s als de Dr. Oetkers uit. ‘Ik laat me inspireren door Adam Morgan, die in zijn boek Eating the Big Fish beschrijft dat het grootste risico van marketing niet is dat mensen een negatief beeld vann je bedrijf krijgen, maar dat je juist kleurloos blijft.’ Dat zal Van Essen niet gauw gebeuren. Toen New York Pizza op posters een vrouw liet poseren met bloemkolen voor haar borsten, antwoordde Magioni met een bloemkool als vrouwenhersenen. ‘Wat is beauty zonder brains?’ Dat Magioni een snaar heeft geraakt, bewijst het feit dat big brother Oetker haar een aanbod heeft gedaan dat ze niet kon weigeren. ‘We leren dagelijks van elkaar.’
Leiderschap over je marketing
Ook een rode draad in de reeks Sprout groeigidsen: leiderschap. Als ondernemer moet je daar continu aan werken. En ook voor je marketing, de strategie erachter en het in de praktijk brengen ervan ben jij degene die de troepen voorgaat, inspireert en als dat nodig is bijstuurt. Kees de Jong van Sprout-partner nlgroeit noemt marketing cruciaal voor groei: ‘Het is een kernproces dat draait om een systematische aanpak. Het proces moet erop gericht zijn de aanvoer van warme leads schaalbaar te maken. Je moet als leider een visie hebben op die marketingmachine.’