Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Master of Marketing – Masters van een uitstervend beroep

“Er zijn nog maar twee chief marketing officers’s bij AEX-bedrijven. Marketing verliest haar plaats in de onderneming”, constateert Peter Leeflang, hoogleraar marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is de eerste spreker bij het congres ‘Master of Marketing’. We beginnen dus lekker.

 

Een aankondiging op de routebeschrijving ’de locatie, Hotel NH Barbizon Palace, ligt op drie minuten lopen van Amsterdam CS’, was handig geweest. Dat had toch weer 25 euro aan parkeergeld bespaard. De zaal zelf is in een oude kerk. Prachtig! Alleen de opstelling zaal is raar gekozen. We zijn terug in de schoolbanken. Het vreemde is dat daardoor ook direct het ’schoolgevoel’ neerdaalt. Stiekem kletsen, kauwgom onder de lessenaar plakken, en vooral nooit reageren op open vragen.

Peter Leeflang, de eerste spreker, werd niet door de opstelling gehinderd. Hij zit immers al jaren in het hoogleraarsvak en is gewend aan schoolbanken, en vast ook aan passieve toehoorders. Maar het was plaatsvervangend pijnlijk voor Henry Robben, die nog niet zo heel lang als hoogleraar marketing (Nyenrode) werkzaam is. Hij had een flashy, bij vlagen echt grappige presentatie, met allerhande verspringende powerpointelementen, filmpjes, geestige onliners, maar ook met een hoog interactiegehalte. En dat laatste deel
mislukte schromelijk. Bij al zijn vragen viel er een haast doodse stilte. Oogcontact werd vermeden (pik er mij
niet uit!)..

Wat Robben te zeggen had, was niettemin interessant. Hij wees onder meer op de bij marketing vaak ontbrekende langetermijnplanning. En liet met zijn sheets zien dat het toch echt niet zo moeilijk is. Verbeteren, veranderen en dat plannen en blijven monitoren. Hij stipte nog extra aan dat juist als het bedrijf aan kop gaat, veranderen minstens zo belangrijk is als verbeteren. Of, om net zoals Robben, Guiseppe di Lampedusa aan te halen: “Everthing must change, so that everything stays the same.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ook Leeflang sprak over de veranderde focus van organsiaties. Niet langer gericht op langetermijnresultaten maar op kortetermijnsucces. Dat heeft alles te maken met de trend in het bedrijfsleven om resultaatgericht en kwantiteitgeoriënteerde te werken. Daardoor heeft marketing zoveel terrein verloren, met name aan sales, horen
we. Op de vraag aan de zaal van Leeflang, wie er een meerjarenplan heeft voor marketing binnen zijn organisatie, werden er drie handen opgestoken. Maar misschien wilde wel niemand overkomen als studiebol.

Congres Master of Marketing Waar NH Barbizon Palace, Amsterdam Organisator Euroforum Prijs 999, Goodiebag: 8 (prachtige vakliteratuur)