Het is maken of kraken wat je lezer doet, puur op je koptekst. Ga maar na: zelf doe je niet anders. Wanneer je koptekst er niet voor zorgt dat je mail direct opent dan kun je het bijna al vergeten. Mailtjes die bewaard worden vallen bijna allemaal af. En zodra je onder de vouw komt, ben je vergeten.
Grote vraag is vervolgens: hoe val ik wel op? Hanteer deze acht regels.
1. Zeg het gewoon en direct
De directe kop zou veel vaker gebruikt moeten worden. Geen slimheid. Geen grapjes. Geen woordspelingen. De directe kop komt direct to the point. Dit werkt bijzonder goed met sterke aanbiedingen, erkende merknamen en producten of diensten waarmee de lezer vertrouwd is? Zuiver zijden blouses … 30% korting ? Het ultieme belastingvoordeel! ? GRATIS overnachting bij…
2. Noem direct het grote voordeel
Een van de eerste technieken die je altijd moet verkennen is het transformeren van je grote voordeel in een kop. Immers, je nummer 1 selling point moet vooraan staan. Het geeft je de beste kans op het juiste publiek. Mocht je problemen hebben met het schrijven van een koptekst als deze dan is het aan te raden om nog eens goed over je product of dienst na te denken. Wat is je grootste voordeel?? Nu! Maak je eerste stappen op weg naar een miljoen dollar? Maak je eigen kaarten, posters en banners in enkele minuten! ? Ontvang een gratis ? bij aankoop van een?
3. Kondig opwindend nieuws aan
Mensen lezen kranten en tijdschriften, omdat zij liefde hebben voor nieuws. Mensen zijn nieuwsgierig, dat is gewoon fundamentele menselijke aard. Wij willen niet alleen weten, we moeten weten. Giet de kop in een andere vorm die nieuws suggereert, in plaats van reclame. Dit kan dezelfde krachtige uitstraling van een verhaal in de krant hebben. Een belangrijke opmerking: het product of de dienst hoeft niet per se helemaal nieuw te zijn om het te kwalificeren als nieuws. Zij hoeft slechts nieuws te zijn voor je lezer. ? De invoering van het nieuwste idee in salestraining van ?… ? Nu kunt u met de Fiat? de weg niet meer kwijtraken (bij het standaard leveren van navigatie op een bepaald type auto)
4. Doe een beroep op het “how to” instinct
De how-to kop doet een beroep op de wil van de meesten van ons om onszelf te verbeteren of in sommige gevallen ons leven te verbeteren. Het geheim is hier te focussen op een behoefte iets te leren of iets nodig te hebben en beloven die behoefte te vervullen.
Het schrijven van een hoe-te koptekst doe je door te beginnen met de woorden “Hoe te” of “Hoe” en vervolgens direct het voordeel in te vullen. ‘Hoe te stoppen met roken in 30 dagen … of uw geld terug’. ‘Hoe u kunt profiteren van de 3 best verkopende producten van het decennium!’. ‘Hoe naar Amerika te vliegen voor minder dan 250 euro’.
5. Stel een provocerende vraag
Het stellen van een vraag prikkelt je lezer. Toch kan je vraag niet willekeurig of slim gesteld worden. Hij moet rechtstreeks betrekking hebben op – en duidelijk verwijzen naar – het grote voordeel van je product of dienst. Ook moet de lezer de vraag kunnen beantwoorden met “ja” of op zijn minst met “Ik ben niet zeker, maar ik wil meer weten.” Een voorbeeld: ‘Maakt u deze 6 vaak voorkomende fouten bij het doen van uw aangifte? Heeft u ook een bekeuring voor te hard rijden ontvangen?
6. Drop het probleem
Verkopen is het oplossen van problemen. Heeft iemand een probleem en jij kunt het oplossen dan wil die ander daar vaak wel voor betalen. Het bedrag is afhankelijk van het probleem. Noem het probleem dat jij oplost in je titel. Mensen die het probleem hebben gaan je mail zeker lezen. Zij zijn nieuwsgierig naar je oplossing. ‘Op zoek naar een nieuwe baan?’ ‘Moet je auto worden gekeurd?’ ‘Hoe krijgt u een lagere energierekening?’
Lees meer in het dossier emailmarketing
7. Stelligheid verkoopt
Verkoopmail vervlakt vaak omdat niet aan de lezer wordt verteld wat hij of zij moet doen. Mijd daarom de conversatie, brengt je boodschap als een dictaat. ‘Word beroemd in 60 dagen!’
8. Laat een ander het zeggen
Een getuigenis in je koptekst doet twee dingen voor je. In de eerste plaats presenteer niet jijzelf, maar een derde partij iets aan de lezer, welke enthousiast is over je product of dienst. Bijvoorbeeld: ‘Dit dieet programma werkte voor mij. Het kan ook voor u werken!’