Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Klanten van je laten houden

Wat maakt het dat een klant met een glimlach je winkel uitloopt of de hoorn weer op de telefoon legt? 5 tips voor tevreden klanten.     

 

Bied de dingen anders aan

Je steekt hoofd uit het raam en ziet nog drie kapperszaken of telecombedrijven om de hoek. Waarom stapt een klant bij jou binnen of komt die naar een bezoek op je website weer terug? Het is lastig onderscheiden in een markt waarin iedereen min of meer dezelfde coupes knipt of het nieuwste model van HTC aanbiedt. Ga toch op zoek naar een manier om je te onderscheiden. Het antwoord ligt daarin vaak in hoe je iets onderscheidend aanpakt of verkoopt. Wees creatief en ga te rede bij je collega’s en werknemers. Misschien is jouw zaak wel bijzonder door dat originele in-store event  dat je organiseert of die ludieke klant van de week-actie.  

Beloon je trouwe klant

In je jacht naar traffic zou je ze bijna over het hoofd zien, de klant die iedere week weer binnen komt kachelen en trouw je producten afneemt. De massa heb je nodig om ervoor te zorgen dat er aan het einde van de maand iets onder de streep over blijft, de loyale kern is echter je beste reclamebord naar de rest van de klanten. Zorg ervoor dat je die niet uit het oog verliest. Noteer hun gegevens, geef ze een klantenkaart of een leuke korting na bijvoorbeeld vijf keer kopen. Of geef iets weg voor iedere nieuwe klant die ze naar je site lokken.   

Geef iets meer

Er mag veel geklaagd worden op Amerikanen, maar één ding begrijpen ze in ieder geval zo veel beter dan Hollanders met hun gratis refills en grote porties. De psychologische domper die een klant in Nederland beleeft als die bij een kroket of patatje vervolgens nog apart de ketchup mag afrekenen, of bij thuiskomt in de voorverpakte sushikit geen stokjes vindt, omdat de maker daarmee nog een cent kan besparen. Een gratis cadeauverpakking, een wifi-verbinding zonder tegen betaling in te loggen, zet je zuinigheid even op zij en verras je klant met net iets dan hij verwacht.

Wees persoonlijk

“Uh, nou, daar weet ik niets van, mijn collega kan u vast beter helpen.” Vervolgens verbindt de medewerker de klant door, maar neemt de collega niet op. Verbinding verbroken…Een persoonlijke benadering van je klant moet in alle poriën van je bedrijf zitten. Dat betekent dus ook de manier waarop je medewerker, die misschien niet goed uitgeslapen is, de telefoon op pakt. Zorg dat je medewerker zich eigenaar voelt van de vraag of het probleem waar hij mee wordt benaderd. “Mijn collega zit niet op zijn plek. Dan ga ik zelf kijken of ik achter daar toch achter kan komen.” En na een gesprek even laten weten met wie ze hebben gesproken en een direct nummer of e-mail geven. “Mocht er nog wat zijn, kunt u naar mij vragen.”        

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wees echt

Vaak zie je twee uitersten. De medewerker achter de balie, die zonder oogcontact te maken je product over de scanner haalt. Of de totaal geforceerde verkoper met zijn namaak small talk: “Nou, meneer, lekker aan genieten van het winkelen vandaag?” Benader op een natuurlijke, niet overdreven manier en stel oprechte vragen. Verveel je klant dus niet met het oplepelen van een standaard groet of zogenaamd persoonlijke vragen, maar houd het bij een beleefde hallo en een spontane grap.