Marketing en ondernemerschap zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Want hoe goed een idee ook is, je moet het altijd aan de wereld presenteren. Belangrijk is om je te realiseren dat elke ondernemer, groot of klein, zélf zijn belangrijkste marketinginstrument is. De bevlogenheid, passie, trots en het geloof waarmee je het verhaal vertelt zijn energizers van jewelste. De overtuiging waarmee je als ondernemer iedere twijfel over jou en je product kunt wegnemen is zo krachtig dat klanten, maar ook medewerkers en anderen uit je netwerk, dit overnemen en doorvertellen! Met een slimme, planmatige werkwijze, slimme acties en intelligente vormen van samenwerking is het mogelijk dit proces kosteneffectief te versnellen.
Doel
Het begint, daar is-ie weer, met een duidelijk doel. Wat voor bedrijf wil je bouwen? Wat voor ondernemer wil je zijn? Wat wil je voor wie bereiken? Welke problemen los je op en voor wie doe je dat eigenlijk? Hoe ziet de strategische foto van jouw onderneming er over vijf jaar uit? Met andere woorden: wat heb je over vijf jaar bereikt? Welke klanten heeft het bedrijf dan? Wat voor mensen werken er? Wat wordt er over je verteld over vijf jaar? Met wie werk je samen? Wat zijn de partners van je onderneming? En hoe ziet jouw leven eruit over vijf jaar?
Deze belangrijke stap wordt te vaak over geslagen. Ondernemers zijn immers doeners en willen actie. Toch heeft het letterlijk bij elkaar dromen en denken van een onderneming onmiddellijk effect op ondernemers, hun verhalen en daarmee hun omgeving. Want de te overbruggen verschillen tussen de situatie nu en de situatie over vijf jaar zijn niet alleen de basis voor alle plannen en acties, maar hebben ook onmiddellijk effect op de geloofwaardigheid en manier waarop een ondernemer zich nú presenteert. Want waarom zou je die favoriete klanten en partners pas over vijf jaar bedienen? Dat kan nu ook!
Dit artikel komt uit Sprout Magazine.
Huisstijl
Als het verhaal staat als een huis, is het zaak niet te bezuinigen op de huisstijl. Het is ongelooflijk hoe goed het werkt als visitekaartjes, de website en eventuele brochures er gewoon superstrak en professioneel uit zien. Neem een goede ontwerper en ga niet voor de goedkoopste optie, maar zorg dat de huisstijl het verhaal vertelt.
Een merk bouwen draait namelijk om storytelling. Klanten willen hun keuze voor jou tenslotte ook kunnen onderbouwen met een verhaal.
Netwerk
De volgende stap is het slim inzetten van je netwerk. Ik heb zelf altijd veel succes geboekt met partnerships. Als je geen advertenties kunt betalen, maak dan slimme deals. Geef producten gratis weg via relevante websites, bladen of kranten. Ga een partnership aan met andere bedrijven door jouw product met korting te bundelen met andere producten. Maak ledenaanbiedingen voor brancheverengingen. Denk ook eens aan guerrillamarketing. Mogelijkheden genoeg. Red Bull is kampioen in slimme marketingacties. Laat je inspireren door dit soort merken.
Wie netwerk zegt, zegt sociale media. Iedere ondernemer die zijn verhaal en doelen scherp heeft geformuleerd, heeft iets te vertellen. Als je weet welke problemen je voor wie kunt oplossen, bieden sociale media een prachtig podium. Maar doe dat niet op een a-sociale manier! Met alleen maar zenden, ofwel ‘faxen via Facebook’, draag je niets bij en jaag je klanten weg. Het gaat om de interactie. Als je ook op sociale media vanaf het allereerste moment daadwerkelijk vanuit je doelen en waarden een bijdrage levert aan de doelgroep, worden followers vanzelf klanten en fans die jouw onderneming promoten. Dat compliment is de meest effectieve marketing die er is.
Heb je ook een vraag aan Arko van Brakel? Mail die dan naar [email protected]