Het eerste en tot nu toe enige Europese orkest in BV-vorm werd vijf jaar geleden opgericht in Amsterdam door Peter Sánta (40).
"Het was nog nooit gedaan en ik vind het leuk om nieuwe dingen uit te proberen." Het Amsterdam Symphony Orchestra is het geesteskind van DGA Peter Sánta. Een functie die niet echt gebruikelijk is in de wereld van de schone kunsten. "Voor zover wij weten zijn we nog steeds het enige orkest in BV-vorm in Europa. Wij zijn een kleine organisatie. Ons orkest bestaat weliswaar uit 70 muzikanten, maar op kantoor zijn wij slechts met z'n drietjes. We zijn ooit wel groter geweest, maar deze slagvaardigheid bevalt me beter."
Op 15 oktober 2003 was hun eerste concert en vijf jaar later bestaan ze nog steeds. Mogen we al van succes spreken? "Überhaupt het feit dat we nog bestaan is al een grote overwinning. Een gemiddeld orkest heeft een begroting van tussen de 10 en 20 miljoen, wij doen met minder dan tien procent daarvan ongeveer hetzelfde.
Het enige verschil is dat wij ons geld niet verdienen door subsidies te ontvangen, maar door kaartverkoop voor onze optredens en met commerciële activiteiten. Wij spelen gewoon op een bedrijfsfeest als we daarvoor gevraagd worden, daarnaast geef ik lezingen over hoe je zo'n groep professionals die een orkest vormt managet en als orkest geven we ook workshops voor bedrijven." Naar die zakelijke instelling wordt met opgetrokken wenkbrauwen gekeken. "Ach, sommige orkesten geven meer uit aan de marketing van een concert dan er aan kaartverkoop binnen kan komen. Ze worden niet zakelijk gerund. Dat hoeft ook niet, als je gefinancierd wordt door subsidiegevende instanties. Dan kan je eigen broek ophouden zelfs een bedreiging vormen voor die subsidies. Ik vind niet dat kunst en commercie elkaar per definitie bijten. Ook Rembrandt schilderde in opdracht, om zo zijn brood te verdienen.