Je kunt het misschien wel een beetje vergelijken met de opkomst van het internet in de jaren negentig. Toen moesten bedrijven ook allemaal iets met ‘het internet’, maar wisten ze eveneens niet precies hoe en wat. Niet alleen kan er nu veel meer op het web en is het medium interactiever geworden, ook de consumptiepatronen verplaatsen zich razendsnel. De mobiele telefoon en de tablet worden steeds belangrijker. Dit roept de vraag op bij bedrijven wat deze ontwikkelingen voor hen betekenen en hoe ze daar op in moeten spelen.
Een native App of Webapp? Er kan ook steeds meer met een smartphone dankzij HTML5. Een veelgenoemd voordeel is dat een webapp platform onafhankelijk is. De webapp draait immers in de browser van je smartphone en je hoeft dus maar één keer te ontwikkelen. Een nadeel is dat het design vaak minder mooi is, omdat het moet stretchen naar alle verschillende screens van smartphones; en meestal nog wat langzamer werkt. Als je een nativemobiele applicatie laat bouwen, krijg je te maken met een keuze uit verschillende besturingssystemen. Je downloadt als gebruiker deze apps uit de app store van het platform. Het voordeel van native is dat de app op zichzelf staat en dus ook werkt als er geen online verbinding is. Bovendien kan een native app beter integreren met de unieke intelligentie van je smartphone, zoals bijvoorbeeld locatie, tijd, camera, audio en agenda. Met nieuwe technologieen zoals Phone Gap kun je vanuit een webapp toch nog ‘native’ gaan en deze functionaliteiten aanspreken. Hier geldt eigenlijk opnieuw, bepaal voordat je kiest wat je doel is, hoe vaak men je app moet gebruiken, je budget, etc. en kies dan pas je technologie.Wat houdt die communicatie richting de ambulante klant/werknemer dan precies in? |
Neem bijvoorbeeld de retailbranche. Klanten kopen tegenwoordig net zo makkelijk via mobiel- als via de traditionele desktop-, als fysiek in je winkel. Indien je bedrijf dus al online verkoopt, kan het handig zijn om ook naar de mogelijkheden van m-commerce (verkoop via mobiel en tablet) te kijken. De omzet verplaatsen naar mobiel/tablet betekent ook een vorm van kannibalisatie op je webshop, maar je dient als bedrijf wel in te spelen op de consumptiemomenten en de patronen die je nog niet benut. Lees dit stappenplan om te bepalen hoe je met m-commerce aan de slag kunt.
Mobiele strategie
“Bedrijven denken nog te weinig na over de impact van het groeiende smartphonegebruik op hun online aanwezigheid”, zegt Marelle van Beerschoten van Applified. Ze adviseert bedrijven op het gebied Apps. Volgens haar zou je als bedrijf over een mobiele strategie moeten nadenken voordat je zomaar begint met het bouwen van een App. Hoe kan ik met mobiel echt waarde toevoegen in mijn organisatie?Je kunt jezelf belangrijke vragen stellen, zoals: Welke mogelijkheden bestaan er om mijn ambulante klanten/werknemers beter te bereiken? En: hoe kan ik bedrijfsprocessen efficiënter maken met behulp van de inzet van mobiele technologie?
De mobiele gebruiker heeft vaak een andere informatiebehoefte. Mensen bezoeken je website mobiel op het moment dat ze onderweg zijn en nog even willen checken wat het adres ook alweer was of hoe je ook alweer heet. Dan willen ze graag een mobiele website zien, en niet de normale site. Het gaat erom dat ze doelgericht bepaalde informatie zoeken en deze moet meteen te vinden zijn. Je herkent het vast wel, je loopt de hele tijd te draaien, spreaden en navigeren om de juiste informatie te vinden. Een mobiele website – vaak een uitgeklede versie van je bestaande website- biedt de mogelijk om cruciale informatie op simpele manier te tonen. “Wie ben ik, wat doe ik en hoe kun je mij bereiken? Het heeft geen zin om naslagmateriaal en introductiepraatjes toe te voegen.”
Marketing
Maar zo’n klant kan ook een fan zijn van jouw merk, dan praat je weer over een marketing insteek; momenteel zie je heel veel voorbeelden van mobiele oplossingen om branding en m-commerce te ondersteunen. Daarbij kun je ook denken aan apps, naast een eerste meer simpele stap, de mobiele website.“Hoe pak je dat aan? Waarmee onderscheid je jezelf? Hoe bind ik mijn klant? Het zijn vragen die je jezelf moet stellen.”
Vraag je dus af: welke informatie heeft je klant nodig en ook op welk moment? Over het algemeen is het zo dat smartphone gebruikers voor terugkerende simpele taken mobiel toepassen of juist omdat ze een acute informatiebehoefte hebben.
Klantendata
Op die manier kun je ook beginnen na te denken over je bedrijfsprocessen. Zijn er bepaalde gemeenschappelijke taken die bijvoorbeeld relatief veel tijd in beslag nemen en waar een mobiele applicatie de werkvloer effectiever kan maken? Een toepassing is bijvoorbeeld een koppeling tussen en App en het CRM-systeem, waardoor salesmensen bijvoorbeeld direct klantendata kunnen inzien. Een ander voorbeeld is het invullen van uren als je in een projectomgeving werkt. “Als blijkt dat medewerkers daardoor sneller uren gaan boeken en je daardoor sneller kunt factureren dan heb je een business case.”