Dat textielproduct werd het mannenondergoedmerk Saint Basics, verkocht via internet en geproduceerd in Bangladesh. “Het contact met mijn handelspartners daar voelde direct goed. Hoewel duurzaamheid nog geen groot thema is in Bangladesh stonden ze volledig open om erover te leren. Ik hoefde niemand te overtuigen van mijn groene ideeën.” In naaiateliers trof Randag bovendien goede arbeidsomstandigheden. “Geen kinderarbeid, voldoende licht en een 9-urige werkdag. Bovendien was het met enkele honderden werknemers allemaal relatief kleinschalig.”
Zijn katoen betrekt Randag uit India, aangezien Bangladesh te nat is voor katoenteelt. Ook aan dat bezoek hield de ondernemer een goed gevoel over. “Biologische boeren zijn relaxter dan commerciële, omdat ze meer tijd en toewijding moeten investeren voor een goed product. Winstbejag is niet hun hoofdmotief.”
Inmiddels heeft Randags webwinkel zo’n duizend klanten, een aantal dat naar eigen zeggen hard groeit. Om die klantenkring zo helder mogelijk te laten zien hoe groen Saint Basics precies opereert, nam Randag het in duurzaamheid gespecialiseerd pr-bureau Schuttelaar & Partners in de arm. “Dat bureau adviseerde me om Saint Basics te laten certificeren door de Global Organic Textile Standard, kortweg GOTS, de belangrijkste internationale standaard voor biologisch geproduceerd textiel.”
Datzelfde was Randag eerder al aangeraden door zijn partners in Bangladesh. “De naaiateliers daar waren al GOTS-gecertificeerd. Ik wilde echter ook certificaten voor de overige schakels van mijn productieketen, zoals de spinnerijen en de weverijen. Daarvoor heb ik toen zelf GOTS benaderd, en inmiddels zijn ook die gecertificeerd.”
Voor de zekerheid benaderde Randag onlangs ook nog eens TNO. “Of ze mijn textiel wilden testen op de aanwezigheid van gifstoffen. ‘Zonde van je geld’, kreeg ik te horen. ‘Die certificaten zijn streng zat.’ Randag denkt even na. “Weet je wat het is? Ik wil gewoon zo goed mogelijk laten zien dat duurzaamheid het uitgangspunt is van al mijn handelen.”
Lees ook:
-
Vergroenen: de doe-het-zelf-manier
-
Groen ondernemen: flops en successen
-
Crisis goed voor MVO
- 6x groen rijden