De 30 jaar oude vermogensspecialist Robein is sinds juli officieel in handen van een startup, het jonge Ohpen. David die Goliath overneemt? Misschien, zegt ceo Dus Fabius. ‘Maar dat kan ook een voordeel zijn.’
Met 25.000 klanten, een beheerd vermogen van zo’n 750 miljoen, een jaaromzet van 150 miljoen euro, zo’n 60 werknemers en een geschiedenis van 30 jaar mag vermogensbeheerder Robein vele maatjes groter zijn dan zijn nieuwe eigenaar, de in 2010 gestarte online uitdager Ohpen, dat wil nog niet zeggen dat bestuursvoorzitter Dus Fabius zich overgenomen voelt door Klein Duimpje. “Wie is groot, wie is klein, zulke vragen spelen alleen als je niet dezelfde ambitie hebt.”
En die gelijke ambitie, zo benadrukt hij, die was er wel degelijk toen beide partijen zomer vorig jaar hun overnamegesprekken begonnen. “Eerlijk gezegd hadden we nog nooit van Ohpen gehoord, toen onze toenmalige eigenaar, Van Lanschot Participaties, tegen ons zei: misschien is dat wel een goede partner voor jullie. Toch bleek al gauw dat we elkaar goed aanvullen. Zij zijn een jong, hypermodern bedrijf, maar wel met veel kennis en ervaring, onder meer bij Binck en bij ING. En ze hebben echt de drive om dingen te veranderen. Als je dan samen om tafel zit, en blijkt dat je kernwaardes deelt, dat je hetzelfde wilt bereiken, zie je het enthousiasme snel groeien.”
Luis in de pels
Met een volledig geautomatiseerd online systeem positioneert overnemer Ohpen zich als prijsvechter tegenover de grote corporate banken en verzekeraars. Voor Robein, zelf jarenlang luis in de pels van die grootmachten, een mooie kans, zegt Fabius. “Bij de gevestigde orde in deze sector is de veranderbereidheid over het algemeen gering. Samen kunnen we de markt verrassen, denk ik. Zonder ons kunnen zij het denk ik niet, en wij eerlijk gezegd ook niet zonder hun.”
Voorlopig gaan ze beide nog onder eigen naam de markt op, en ook verhuizingen vinden er niet plaats. Het personeel blijft waar het zit; Robein in Den Haag, Ohpen in Amsterdam. “Of het handig is naar de markt toe één naam te voeren komt heus nog wel aan de orde”, zegt Fabius. “Ook daar willen we gewoon rationeel mee omgaan. Nu moeten we eerst maar eens aantonen dat we met al onze ambities, zoals transparantie, klantgerichtheid, kwaliteit en lage kosten, onze plannen ook kunnen waarmaken.”
> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.