AirPlus biedt niet alleen een manier om zakenreizen te betalen, maar levert ook data om kosten te besparen. “Door de crisis is er meer aandacht voor onze oplossingen”, zegt directeur Benelux Lian Wolfs.
1. Vliegend de crisis door
De crisis dwong velen te bezuinigen op reiskosten. Dat lijkt slecht nieuws voor AirPlus, specialist in betaaloplossingen en managementinformatie voor zakelijke reiskosten. Toch haalde het bedrijf over 2009 een positief resultaat, van 17,2 miljoen euro, op een omzet van 17,1 miljard. Directeur Benelux Lian Wolfs: “Bestaande klanten zijn 20 tot 25 procent minder gaan uitgeven. Wereldwijd betekent dit voor ons meer dan een miljard euro. We hebben het verlies kunnen beperken door nieuwe klanten te werven. In Nederland hebben we de teruggang hierdoor zelfs geheel kunnen opvangen.”
2. Bedrijven bijstaan met data
Voor klanten is de betaalkaart gratis, alleen voor aanvullende diensten wordt een klein bedrag in rekening gebracht. Zo levert AirPlus managementinformatie, waarmee bedrijven alle reizen en bijbehorende transacties kunnen evalueren en optimaliseren. “We kunnen bijvoorbeeld een overzicht van vliegtuiguitgaven leveren gespecificeerd naar afdeling of personeelslid, geïntegreerd in de eigen financiële systemen. Zelf gaan wij niet over contracten onderhandelen voor klanten, wij leveren de gegevens waardoor zij beter in staat zijn dat zelf te doen.”
3. Steeds meer leveranciers
AirPlus is eind jaren ’80 ontstaan vanuit de Duitse Lufthansa Commercial Holding en was in eerste instantie alleen gericht op betaling van vliegtickets. Tegenwoordig kunnen bedrijven onder andere ook bij hotels, lowcost carriers en autoverhuurders terecht met hun betaalkaart. AirPlus probeert steeds meer leveranciers aan zich te binden waar klanten kunnen betalen. “Hoe meer acceptatie, hoe beter wij ons kunnen onderscheiden. Wij zorgen dat betalingen van klanten op zoveel mogelijk locaties mogelijk zijn, en dat deze partijen dus ook de detailgegevens aan ons doorgeven.”
4. Lowcost creditcard maatschappij
Het verdienmodel van AirPlus is weinig anders dan dat van een normale creditcardmaatschappij. Als een klant 100 euro moet betalen, kost dat met de kaart van AirPlus nog steeds gewoon 100 euro. De accepterende onderneming (meestal de vliegmaatschappij dus) neemt de rekening van AirPlus op zich. Per transactie ontvangt AirPlus een klein percentage, aldus Wolfs: “Voor vliegmaatschappijen zijn wij de lowcost creditcard-maatschappij.”