Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fuel case: Hoe verkoop je een onbekend product?

WERKRUIMTE Eduard Zanen (48) en Arnout Asjes (32) lanceren een nieuw product op een overvolle speelgoedmarkt. Uitdaging: aan het apparaat is niet te zien wat het kan.

Revolutionair, nieuw en Nederlands. Zo omschrijven Eduard Zanen (48) en Arnout Asjes (32) hun Swinxs, een spelconsole om mee buiten te spelen. Omdat de Swinxs een spelconsole is zonder scherm, waarvoor je één keer betaalt en vervolgens gratis nieuwe spellen kunt downloaden. Spellen voor buiten; tikkertje of stoelendans bijvoorbeeld. Maar ook voor muziek en het afspelen van audioboeken is hij in te zetten. Op swinxs.com worden steeds nieuwe spellen toegevoegd, gecreëerd door onder andere TU Delft en de HKU. “Wij doen het anders dan Sony of Nintendo. Die verkopen de console bijna voor de kostprijs en verdienen geld met de spelletjes”, legt Arnout Asjes uit. “Bij ons betaal je voor het apparaat en verder niet. Dat heeft te maken met het karakter van onze spellen. Ik vind dat je voor een spelletje als tikkertje geen geld moet betalen.”

 

De Swinxs is limegroen en werkt met ledjes die van kleur veranderen. En dat uiterlijk is misschien wel hetgeen dat het meest tegenwerkt. Je ziet namelijk aan de buitenkant niet wat ‘ie kan. Zanen erkent dat: “De uitdaging in communicatie die wij aangaan is dat mensen het apparaat zien en denken: hè, wat is dat? We moeten moeite doen om uit te leggen dat er een bewegingsmeter, MP3-speler, microfoon en gecompliceerde software in zit.” Asjes vult aan: “Als je deze doos in het schap ziet staan, denk je niet meteen: die ga ik kopen voor 149 euro.”

 

Ander probleem: de spelconsole is een nieuwe categorie speelgoed. Waarvan onbekend is of het zal aanslaan. “Het is geen traditioneel speelgoed, maar ook geen console als de Wii. Ook qua prijs zit het er precies tussenin”, beschrijft Asjes. “We kunnen dus niet naar historische gegevens kijken om een inschatting te maken van de verkoop. We hebben Excel-sheets vol scenario’s, maar er is geen pijl op te trekken. We hebben geen idee hoe het gaat lopen.”

 

Grotemensenfeestjes

Vertrouwen is er volop. Asjes: “We zijn erg optimistisch en denken dat de Swinxs een goede kans maakt. Negentig procent van de mensen die de Swinxs geprobeerd heeft, reageert goed. En niet alleen de kinderen van vier tot twaalf waar we ons op richten.” Lachend voegt Zanen toe: “Op grotemensenfeestjes doet ‘ie het ook goed.”

 

Om uit te leggen wat de Swinxs kan, hebben Asjes en Zanen gezorgd voor free publicity in kinderbladen, commercials op tv-zender Jetix en demo’s in de winkel. Asjes: “We gaan de Swinxs lanceren bij de Bijenkorf, dat is voor ons een ideale launchpartner. Daar krijgen we vijftien vierkante meter met een grasmat en pylonen. Zo kunnen de kids al rondrennend spelletjes doen en de console leren kennen.”

 

Zanen heeft een duidelijk beeld van de bedrijfsaanpak, na de les die hij geleerd heeft bij zijn ‘kindje’ Bugaboo. “We verkopen de Swinxs niet meteen aan distributeurs, zoals gebruikelijk is in de speelgoedbranche. Als je dat doet, weet je nooit hoe het product naar hun hand wordt gezet”, legt hij uit. “Wij gaan daarom voorzichtig de landen in, met een paar distributeurs en door rechtstreeks grote winkelketens te benaderen. De retailer steekt zijn nek uit, en wij steken onze nek uit.” Asjes: “Deze route is iets kostbaarder en duurt iets langer, maar dan sta je wel zelf in de markt en heb je samen met de retailer een merk opgebouwd.”

 

Snel naar buitenland

Of het aanslaat is dus nog af te wachten, maar de ambities zijn groot. “Als de operatie eenmaal werkt en de consument er positief op reageert, kunnen we heel snel reageren. Dan kunnen we ook landen als Japan, Amerika en Rusland erbij gaan doen. Het aardige is dat we er makkelijk een nieuwe taal op kunnen schieten”, vertelt Zanen.

 

Het buitenland is zelfs op korte termijn al in zicht. “In september verwachten we in Engeland en Spanje te zitten. Tegen die tijd zullen we er ook zeker twee of drie mensen bij hebben”, zegt Zanen. “En we zoeken allerlei partnerships en samenwerkingsverbanden. We zitten bijvoorbeeld met het Engelse Early Learning Centre om de tafel. We kijken vooral high end. Iedereen die geïnteresseerd is om iets te doen met de Swinxs: kom maar op.”

 

Auteur: Karin Husslage

 

de experts over Swinxs

Jan Meijroos

Gamejournalist en presentator van GameKings (TMF)

“Ik denk dat er zeker ruimte is voor dit nieuwe product, maar het loopt tegen twee problemen aan. Ten eerste is de Nintendo-spelcomputer Wii momenteel alleenheerser in de doelgroep die Swinxs voor ogen heeft: jonge kinderen en gezinnen. Daarnaast, maar dat geven de heren zelf al toe, kun je aan de buitenkant niet direct zien wat het is. Daarbij wil het misschien teveel van alles zijn. Het is een apparaat om buiten mee te spelen en om interactieve ‘games’ mee te beleven, maar het kan ook muziek en audioboeken afspelen. Daarbij komt het op mij in eerste instantie over als een soort geëvolueerd Nijntje-muziekboek dat tegen kinderen praat wanneer die op het juiste knopje drukken. Door de aanmoedigende stem uit het apparaat en de van kleur wisselende ledjes heeft het bovendien een hoog kleutergehalte, terwijl de games ook voor oudere kids geschikt zijn. Ik zou het apparaat niet bij speelgoedzaken promoten, maar bij luxe tuincentra die schommels, glijbanen en zandbakken verkopen. Daarnaast denk ik dat kinderdagverblijven en naschoolse opvanghuizen prima afnemers van de Swinx kunnen zijn. Vergeet de traditionele speelgoedkanalen, die zitten al tjokvol interactieve apparaten met lampjes.”

 

Ralph Kruyssen en Jaap Langenberg

Oprichters De Ideeënbus

“Hoewel we de Swinxs alleen online hebben ontmoet, kunnen we nu al zeggen dat we geloven in dit nieuwe buitenspeelgoed. Of moeten we zeggen: speelcomputer? Buitenspeelcoach? Het is niet eenvoudig om dit vermaak goed te duiden. Laat staan om het als consument meteen te begrijpen. De Swinxs moet je beleven. Dan snap je waar dit apparaat voor zorgt: leven in de brouwerij. Samen springen, rennen, dansen, raden, lachen en zweten. Dat is wat ouders graag zien in deze tijd van MSN en obesitas.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De Swinxs staat voor ouderwets plezier op een moderne manier. Dat is wat het onderscheidt van andere spelcomputers, zelfs van de Wii. En dat is wat Swinxs uit al haar poriën en in alle communicatie moet uitstralen. Laad het merk met lol en levendigheid. Dat kan wat ons betreft niet uitbundig genoeg. Kies voor speelse vormtaal en een pay-off waar plezier uit spreekt.

Gelukkig gaat de Swinxs in de Bijenkorf uit de verpakking. Want als de Swinxs tot leven komt, dan wil je ‘m hebben. Organiseer daarom ook kinderfeestjes met uitnodigingen en prijsjes of zet de Swinxs op schoolpleinen zodat kinderen de pret echt ervaren en er ook een willen. Zo weet iedereen wat hij in huis haalt. Of beter: in de achtertuin.”