Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fuel case: Hoe start je succesvol in een nieuwe markt?

SPAREN Emiel Fokker en Diederik Kahrel (beiden 33) vonden een gat in de markt: sparen via webwinkels. Nu moeten ze ervoor zorgen dat hun spaarprogramma ippies marktleider blijft.

In keukenlades van veel gezinnen liggen tegenwoordig blauwe mannetjes. Af en toe een klein vrouwtje, maar meestal blauwe mannetjes. Ze zijn van plastic en dragen een wit mutsje. Hoe je er ook over denkt, de smurfenactie van Albert Heijn is een succes. Dat bewijst eens te meer dat Nederlanders gek zijn op sparen. We hebben kennisgemaakt met allerlei grappige, leuke en aantrekkelijke spaarprogramma’s: Air Miles, Rocks en FreeBees, maar ook minder bekende als MobyPoints of SuperPingels.

Te midden van al dat geweld komt nu ook ippies om de hoek kijken. Het eerste breed opgezette online-spaarprogramma is in januari van start gegaan en telt inmiddels bijna 400 deelnemende webwinkels. Emiel Fokker en Diederik Kahrel zijn de bedenkers ervan. Wie een product of dienst bestelt in een betrokken webwinkel wordt beloond met ippies. Uiteindelijk, na lang of kort sparen, kunnen die ippies worden verzilverd. Vooralsnog kan dat alleen in de eigen ippies-winkel en bij Bol.com, maar op den duur moet ook betaald kunnen worden bij de betreffende webwinkels. Bruna en Free Record Shop zijn klinkende namen, ook Kijkshop en Neckermann doen mee.

Fokker en Kahrel hebben beiden gewerkt bij pizzagigant New York Pizza. Wat hen toen verbaasden, is dat bestelportals geld verdienen aan het doorverwijzen van consumenten. “Dat moet niet alleen met eten kunnen, maar ook met andere bestellingen,” dacht Fokker. “We kwamen daarmee op het lumineuze idee een breed online-spaarprogramma te beginnen. Die zijn er weliswaar al, maar niet in deze vorm. Met het sparen van punten in online-winkels waren wij de eersten.”

 

Diepe zakken

Een nieuw bedrijf beginnen in een markt die voorheen helemaal niet bestond. Dat is misschien wel een van de mooiste businessmodellen. Met een noviteit inspelen op een latente behoefte van de consument. Het spaarprogramma kent nu enkele duizenden deelnemende consumenten. Dat moeten er minstens 100.000 worden, die bovendien ook nog actief sparen en hun tegoeden uitgeven: dan ziet de toekomst er voor ippies rooskleurig uit.

Maar stel nu dat het initiatief een doorslaand succes wordt? Dan wordt die markt ook interessant voor Air Miles-achtige partijen, die hele diepe zakken hebben om hun spaarprogramma populair te maken. Misschien worden de ippies straks op de een of andere manier gekopieerd. “Daar ben ik niet zo bang voor. Vooralsnog zijn wij de eersten. We hebben inmiddels 400 webwinkels aan ons weten te binden. Dat is een heel behoorlijk aantal. En er komen steeds meer winkels bij. Bovendien: de technische voorbereidingen hebben een jaar in beslag genomen. Zelfs een gigagrote partij heeft de techniek niet zomaar onder de knie,” stelt Fokker, die samen met compagnon Kahrel en de betrokken investeerders inderdaad minder draagkrachtig zijn dat grote jongens als Ahold. Het komt er dus op neer slim marketing te bedrijven.

“Je moet niet vergeten: we hebben al 400 deelnemende webwinkels. Die vormen gezamenlijk een prachtig uithangbord voor ippies. Verder gaan we ook acties initiëren met ander partijen. Zo hebben we contact met Veronica Magazine. Je kunt klanten of abonnees belonen met ippies, die ze later naar eigen inzicht in een webwinkel kunnen besteden.”

Spaarprogramma’s, ook loyaltyprogramma’s genoemd, dienen ertoe klanten aan je te binden. Daarom blijven die programma’s vaak selectief verbonden aan een beperkte groep aanbieders. Neem Air Miles. Als je die kon sparen bij alle supermarkten had Albert Heijn wat dat betreft geen onderscheidend vermogen meer. “Het is onze deelnemers niet zozeer te doen om klanten aan hun formule te binden, hoewel je dat zeker kunt doen door meer ippies te geven dan de concurrent. De deelnemers willen vooral internetwinkelen populair maken.”

 

Auteur: Hugo Schrameyer

 

Joost van Vught, seniorconsultant Dunck Loyalty/LoyaltyFacts.com:

“Het spaarconcept ippies heeft nog wat opstartproblemen, zoals blijkt uit het kleine aantal webwinkels waar punten kunnen worden verzilverd. Verder zijn webteksten als ‘binnenkort staat hier een omschrijving voor deze webwinkel’ misschien begrijpelijk tijdens de beginfase, maar bedreigend voor een serieuze start waarbij je een kritieke massa van consumenten nodig hebt.

 

Aanmelden bij ippies is laagdrempelig. Bovendien ziet de homepage er aantrekkelijk uit en springen de logo’s van deelnemende bedrijven meteen in het oog. Dat wekt vertrouwen. Maar voor de deelnemende bedrijven is het spaarprogramma zeker geen loyaliteitsprogramma. Van exclusiviteit is immers geen sprake. De oprichters hebben ippies dan ook vooral gelanceerd als spaarprogramma om (betaalde) leads te genereren.

 

Naast laagdrempelige deelname hangt het succes van dit multi-vendor-programma erg af van aanwas en verzilvering van punten, en van frequente interactie. Hier mist het online-spaarprogramma helaas bedrijven die de consument regelmatig (wekelijks of maandelijks) bezoekt, zoals offline supermarkten of tankstations. Bij veel deelnemende bedrijven doe je jaarlijks of nog minder vaak transacties (zoals energie- en telecomleveranciers).

 

Het is voor ippies te hopen dat de consument op die momenten de aandacht niet verliest en loyaal blijft aan het concept.”

 

 

Wil Wurtz, managing consultant Metrics & More, voorzitter CRM Association

“Kun je met ippies de markt veroveren? Dat doet me denken aan het klassieke ‘schoenverkoper in Afrika’-probleem. Twee verkopers gaan op pad. De ene zegt: ‘Geweldige kansen, niemand loopt op schoenen.’ De andere zegt: ‘Wordt niks, niemand loopt op schoenen.’ Toch maar een poging het ippie-dilemma te doorbreken.

 

In de eerste plaats vind ik de naam een miskleun. Welke volwassene wil nu ippies sparen? De eerste gedachte is dat je meedoet aan de zoveelste kleuterrage. Airmiles sparen – dat was nog eens wat. Het gaat om de suggestie dat je iets waardevols verzamelt. Maar Ippies… Waarom heet het geen “Duppies”? Dat associeer je met geld. Of is dat ‘old school’ en weet de dominante generatie niet meer wat een duppie betekent?

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Voorwaarde voor succes lijkt me dat alle internetwinkels meedoen. Dat consumenten online in plaats van in de winkel gaan kopen vanwege de ippies zie ik niet gebeuren. Geen van de deelnemende webwinkels die ik heb gecheckt, promoot ippies actief. Dat lijkt me de doodsteek voor het initiatief. Het betekent dat verkoopverkeer vanuit de ippies-site op gang moet komen. Conclusie: leuk idee, maar gaat zo niet werken. Voor de bedenkers hoop ik volstrekt ongelijk te krijgen.”