Tijdens de reclame van een basketbal wedstrijd zag een Inc-journalist achter elkaar de reclames van Apple en Samsung. Het verschil tussen beide is zo groot dat je er de hele bedrijfsstrategie vanaf kunt leiden.
1. Samsung
2. Apple
Bij de Samsung-reclame zie je alle ins-en-outs van het product, dat de telefoon tegen water kan, snel draadloos kan opladen et cetera. Aan het einde nodigt de marketeer je uit om zelf te fantaseren wat je er allemaal mee kan doen in jouw leven.
De Apple-reclame daarentegen laat zien wat je kunt met de nieuwste iPhone-variant. Je mag er als gebruiker voor het gemak vanuit gaan dat de 6 beter is dan de 5 maar dit zegt het bedrijf nergens.
3 eisen
Volgens marketingboeken-goeroe Geoffrey James moet een goede reclameboodschap voldoen aan drie eisen, in deze volgorde:
- Wat heb ik eraan?
- Waarom moet ik het kopen?
- Hoe nu verder?
De reclame van Samsung beantwoordt, volgens de goeroe, de eerste twee vragen zonder dit heel duidelijk te maken. Het bedrijf gaat ervan uit dat jij de nieuwste snufjes wilt hebben en legt in de reclame uit wat deze zijn.
Juist die eerste twee vragen zijn direct beantwoordt bij de clip van Apple: net als de persoon die filmt kun jij prachtige beelden schieten en een verschil maken. De derde vraag blijft vaag maar het antwoord is impliciet aanwezig: als jij een iPhone koopt kun jij ook het verschil maken. Welke van de twee beter is? James: ‘Well, if you look at long-term financial performance and the ability to extract profit out of the phone market, Apple is totally kicking Samsung’s butt.‘
Why
Samsung laat in de reclame de why-vraag achterwegen. De nieuwste product-reclame kan haast één-op-één ook gaan over de vorige telefoon: de batterij is beter, er is meer geheugen en de camera heeft meer pixels. Alleen wat moet een consument daarmee?
De Apple reclame draait helemaal om het ‘waarom’. De consument wil het product niet hebben omdat de camera 9 in plaats van 7 pixels heeft maar om het gevoel dat het bedrijf geeft met de commercial. Een tactiek die het bedrijf al sinds de eerste productlancering toepast. Zo ook met de reclame waarbij het bedrijf de allereerste Macintosh-computer aan de man brengt. And you’ll see why 1984 won’t be like ‘1984’.
Afbeelding via Flickr Iphonedigital